Morgen 32 jaar geleden, op 17 augustus
1982, werd de eerste CD audio, Visitors van Abba, geperst in de Philips fabriek
in Langenhagen (Duitsland). De uitvinding van de CD betekende een nieuw
tijdperk voor de muziekindustrie, maar ook voor de informatie-industrie. Voor
de muziekindustrie was het een stap van analoog naar digitaal en een kwaliteitsstap met
superieure geluidskwaliteit, krasvrije duurzaamheid en draagbaarheid van het
product. Maar de CD media die in de hekgolf van het succes van de audio CD ontwikkeld werden, leidden ook naar een (tijdelijke) innovatie in de
digitale amusements- en uitgeefwereld met de lancering van CD-ROM, CD-i, elektronisch boek, CD-i, DVD
en Blu-ray.
In de geschiedenis van Pre-internet zijn de CD media instrumentaal geweest bij de ontwikkeling van en het gebruik van multimedia in de digitale amusements- en uitgeverswereld. De CD mediaproducten kunnen nu al geclassificeerd worden als behorend tot de nieuwe sector van Nederlands, digitaal erfgoed.
(©foto Collection Jak Boumans; CD eigendom Collection Jak Boumans)
2. Beeldplaat
3. CD-ROM
4. Tekst CD-ROM
5. Multimedia CD-ROM
6. E-boek
7. CD-i
8. DVD
9. Nabeschouwing
In de geschiedenis van Pre-internet zijn de CD media instrumentaal geweest bij de ontwikkeling van en het gebruik van multimedia in de digitale amusements- en uitgeverswereld. De CD mediaproducten kunnen nu al geclassificeerd worden als behorend tot de nieuwe sector van Nederlands, digitaal erfgoed.
(©foto Collection Jak Boumans; CD eigendom Collection Jak Boumans)
Ter gelegenheid
van de introductie van de eerste CD audio, zal er in de komende week een geïllustreerde serie van blogpostings verschijnen over de invloed van CD media onder de titel Bevroren online of ter wel Verpakte bandbreedte. De serie bestaat
uit de volgende 8 afleveringen:
1.
Introductie
CD media2. Beeldplaat
3. CD-ROM
4. Tekst CD-ROM
5. Multimedia CD-ROM
6. E-boek
7. CD-i
8. DVD
9. Nabeschouwing
Geen opmerkingen:
Een reactie posten