"Historisch besef van digitale media is zo diep als de meest recente verwijzing op Google"



zaterdag 16 augustus 2014

Bevroren online

Morgen 32 jaar geleden, op 17 augustus 1982, werd de eerste CD audio, Visitors van Abba, geperst in de Philips fabriek in Langenhagen (Duitsland). De uitvinding van de CD betekende een nieuw tijdperk voor de muziekindustrie, maar ook voor de informatie-industrie. Voor de muziekindustrie was het een stap van analoog naar digitaal en een kwaliteitsstap met superieure geluidskwaliteit, krasvrije duurzaamheid en draagbaarheid van het product. Maar de CD media die in de hekgolf van het succes van de audio CD ontwikkeld werden, leidden ook naar een (tijdelijke) innovatie in de digitale amusements- en uitgeefwereld met de lancering van CD-ROM, CD-i, elektronisch boek, CD-i, DVD en Blu-ray.
In de geschiedenis van Pre-internet zijn de CD media instrumentaal geweest bij de ontwikkeling van en het gebruik van multimedia in de digitale amusements- en uitgeverswereld. De CD mediaproducten kunnen nu al geclassificeerd worden als behorend tot de nieuwe sector van Nederlands, digitaal erfgoed.

(©foto Collection Jak Boumans; CD eigendom Collection Jak Boumans)
Ter gelegenheid van de introductie van de eerste CD audio, zal er in de komende week een geïllustreerde serie van blogpostings verschijnen over de invloed van CD media onder de titel Bevroren online of ter wel Verpakte bandbreedte. De serie bestaat uit de volgende 8 afleveringen:
1.      Introductie CD media
2.      Beeldplaat
3.      CD-ROM
4.      Tekst CD-ROM
5.      Multimedia CD-ROM
6.      E-boek
7.      CD-i
8.      DVD
9.   Nabeschouwing



Geen opmerkingen:

Een reactie posten