Vandaag is het 13
jaar geleden dat KPN de mobiele contentdienst i-mode lanceerde met een paginagrote
advertentie in landelijke en regionale dagbladen. Het telecombedrijf had van
het Japanse telecombedrijf NTT Docomo een licentie gekregen voor de exploitatie
van de dienst tot 2012 in Duitsland via e-Plus en in België via Base.
Bekijk alle diensten vermeld in de advertentie, door te clicken op de illustratie.
Voor meer over de nieuwe-mediatrukendoos zie aflevering 2.
Bekijk alle diensten vermeld in de advertentie, door te clicken op de illustratie.
I-mode was een tekstdienst, vergelijkbaar met
Teletekst, alleen anders in presentatie en formaat. Het verscheen in een
tijdperk vlak voor mobiel internet. En het is dan ook niet verwonderlijk dat
het de dienst slechts 5 jaar operationeel bleef in Nederland, Duitsland en België.
Na 2007 was de i-Mode hype (als die er überhaupt al was) voorbij. KPN heeft er
niet veel aan verdient, aangezien er driftig met cijfers gegoocheld werd.
Voor de i-modedienst
was een speciaal toestel nodig. Informatieleveranciers mochten dan wel
internetpagina’s hebben, maar zij moesten voor i-mode pagina’s herschrijven. Van
scalability was geen sprake. Bovendien moesten de pagina’s de KPN
keuringsdienst passeren. Deze dienst keek naar het formaat, lengte van regels
en het aantal tekens. Officieel keek de dienst niet naar de inhoud. Voordeel
van de keuringsdienst was wel dat de content kwalitatief goed was.
I-mode had iets
van teletekst. Voor die dienst was een decoder op televisie nodig. Het was een
tekstdienst, die 24 regels en maximaal 960 tekens per pagina bevatte. Ook
i-Mode tekst kon alleen op een speciale telefoon worden ontvangen en de
hoeveelheid informatie was gelimiteerd. I-mode gebruikers kregen toegang tot
diensten als e-mail, sportuitslagen, weersverwachtingen, spelletjes,
beurskoersen en besteldiensten. Op zich was dat niet zo verwonderlijk,
aangezien deze diensten ook al op internet beschikbaar waren en bijvoorbeeld met
mobiele telefoons als Nokia Communicators bereikbaar waren.
I-mode heeft slechts
een levenscyclus van vijf jaar gehad, terwijl de licentie voor tien jaar was
uitgegeven. I-Mode is in feite ingehaald
door mobiel internet. Of i-mode had weinig levenskans aangezien mobiel internet
reeds bestond, maar een kostbare telefoon nodig had en moeilijk te configureren
was. Toen deze problemen rond 2005 waren opgelost, nam het enthousiasme voor
i-mode snel af. Voor internet was ook een aparte telefoon nodig, een zgn. smart
phone, maar dan kon men internet krijgen zoals het was en niet de beperkte tekstdienst
van i-Mode.
En zoals met meer
falende diensten gebeurde, werd ook bij i-mode gebruikt gemaakt van de nieuwe-mediatrukendoos.
KPN loog over de aantallen in gebruik zijnde toestellen. De
informatieleveranciers merkte de discrepanties tussen de opgave van toestellen
en de gebruiksgetallen van de sites en trokken hun conclusies.
Voor meer over de nieuwe-mediatrukendoos zie aflevering 2.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten