Commerciële
televisie
Nederland heeft
jaren lang commerciële televisie buiten het Nederlandse omroepbestel gehouden. Commerciële
televisie werd gezien als bedreiging van de democratie zelve. Tot 1988, toen commerciële
televisie officieel werd toegelaten tot de kabel. Dit leidde in 1989 tot een initiatief
van Joop van de Ende, die TV10 oprichtte als Nederlands televisiestation, maar
geen toegang kreeg tot de kabel. Wel kreeg RTL-Véronique, vermomd als Luxemburgse zender,
toegang en begon haar eerste uitzending op 2 oktober 1989.
De omroep maakte
ook gebruik van teksttelevisie. Sinds haar komst (1989) hield de omroep zelf de
controle over de organisatie en de redactie ervan. In tegenstelling tot de
publieke omroepen werd teletekst ook gebruikt voor reclame-uitingen. Dit kon variëren
van product tot corporate reclame, maar ook van rubrieken als spiritualiteit
tot erotica. Commerciële teksttelevisie werd een succes.
Het werd zelfs zo’n
succes dat Teletekst van de publieke omroep marktaandeel in 1992 verloor ten gunste van de commerciële
omroep RTL. Dat kwam o.a. door innovatie. Zo experimenteerde bijvoorbeeld RTL
met Kijktelefoon, een uitvinding van Hans van Nieuwkerk. Via de combinatie van
telefoon en teletekst kon een televisiekijker bijvoorbeeld een offerte van
adverterende bedrijven ontvangen op teletekstpagina 200. De Kijktelefoon werd
onder andere gebruikt door de verzekeringmaatschappij Centraal Beheer. Centraal
Beheer adverteerde voor de Kijktelefoon in de Telegraaf.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten