Vandaag is het 30 jaar geleden dat de eerste dagelijkse
online nieuwsbrief in Europa werd gelanceerd tijdens de jaarlijkse Online Information Meeting in het Novotel in Hammersmith. Het was de
zakelijke nieuwsbrief IDB Online, een nieuwsbrief voor de computerindustrie.
Dagelijkse, zakelijke nieuwsbrieven waren wel bekend in de VS, maar niet in
Europa, laat staan nieuwsbrieven voor consumenten. Ik had de eer om de
nieuwsbrief te lanceren namens VNU (London) Ltd.
© Foto en artefact Collectie Jak Boumans
IDB, Informatics Daily Bulletin, was een bestaande
nieuwsbrief die dagelijks gemaakt werd als een tweezijdige A4 op geel papier. Het
bracht dagelijks berichten uit de computer en informatie-industrie. De meeste
abonnees waren gevestigd in Groot-Brittannië; verder waren er abonnees in
Europa en de VS. Deze abonnees ontvingen
de nieuwsbrief via de Royal Mail.
Het idee voor een online nieuwsbrief ontstond na de zoveelste poststaking van de Royal Mail in 1982/1983. Opzeggingen kwamen binnen uit de VS en
Europa. Er werd uitgegekeken naar een
andere distributie. Plannen voor een dagelijkse online nieuwsbrief werden
gepresenteerd, maar het management twijfelde. VNU had net haar eerste
investering in electronisch uitgeven gedaan met de aankoop van het Amerikaanse
bedrijf Disclosure. En in Europa had VNU net zo’n 15 miljoen gulden (7, 5
miljoen euro) verbrandt met het uitgeeflaboratorium VNU Database Publishing
International. Maar met een subsidie van 60.000 euro van de EEG Commissie werd
de weg geëffend.
Voor een dagelijkse online nieuwsdienst werd gekeken naar voorbeelden in de VS. Een
van de voorbeelden was de veertiendaagse nieuwsbrief voor de
informatie-industrie, Online
Chronicle, file 170 op de host (tegenwoordig server genoemd) Dialog. Maar het plan
kreeg pas echte vaste vormen met de e-mail dienst Telecom Gold, een dochter van British Telecom.
Deze dienst was uniek in 1982, omdat in die tijd e-mail diensten en databank
diensten gescheiden waren. Maar software van Westinghouse bracht e-mail en een
databankdienst onder in dezelfde machine. De dagelijkse nieuwsbrief zou worden
geladen op de databankdienst, terwijl de koppen van de artikelen naar de
e-mailbox van de abonnee werden gestuurd.
In 1983 werden de
plannen uitgewerkt en in 1984 werd proef
gedraaid. De redactie bleef werken zoals het altijd had gedaan. De tekst voor de nieuwsbrief
werd elektronisch geproduceerd met Wordstar als tekstverwerker. De distributie
van de papieren nieuwsbrief bleef via de dagelijkse post gaan. De elektronische
versie werd de volgende morgen geproduceerd en vóór 12 uur ’s middags op de
machine van Telecom Gold geladen. Vanaf 1985 werd een kopie automatisch gestuurd naar de
Amerikaanse online dienst Newsnet, die dezelfde Westinghouse software had.
Voor VNU (London) Ltd. was het de eerste kennismaking met een
elektronisch product. De marketing ervoor werd uitgedokterd door Clive Snell,
tegenwoordig mede-oprichter en
commercieel directeur van Mylearningworx ltd. De nieuwsbrief heeft enige jaren
als zelfstandig elektronische nieuwsbrief gedraaid en is daarna opgenomen in een aggregatiebestand van computerpublicaties.
In 1987 volgde Chiel Kramer en Dirk Rignoldus van de redactie van Telecombrief bij VNU Business Publications in Amsterdam het voorbeeld van IDB Online. Zij publiceerden Telecombrief Online op Memocom van PTT Telecom, een vergelijkbare dienst met Telecom Gold. Maar hun dagelijkse nieuwsbrief was geen lang leven beschoren. De elektronische publicatie werd nog in hetzelfde jaar opgeheven.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten