"Historisch besef van digitale media is zo diep als de meest recente verwijzing op Google"



zondag 5 april 2015

35 Jaar Teletekst (5)


Van lokale teletekst naar kabelkranten
 
Vanaf 1970 konden gemeenten of woningcorporaties machtigingen krijgen voor kabelnetwerken; dit ter voorkoming van horizonvervuiling met de wouden met televisieantennes op daken. Deze netwerken schiepen nieuwe mogelijkheden zoals uitzendingen van buitenlandse publieke en commerciële omroepen (BBC en Sky) en later ook betaalzenders. Maar ook konden televisie en radio uitzendingen van lokale omroepen gedistribueerd worden.





©Museum Beverwijk (l); Jos Jongerius
Op de golf van het succes van Teletekst, kwamen er kabelkranten. Deze multimedia producties werden al dan niet met krantenuitgevers samengesteld. Met name regionale krantenuitgevers zoals Wegener organiseerden kabelkranten in hun verspreidingsgebied met lokale redacties en centrale advertentiewerving. De kabelkranten werden op een eigen kanaal uitgezonden, bevatten lokaal nieuws en reclame en werden na een kwartier of twintig minuten, al dan niet geactualiseerd herhaald.

 Aanvankelijk was de techniek gebaseerd op die van teletekst, maar door het digitaliseren van de netwerken werd het mogelijk om nieuwe designtechnologieën te gebruiken. Dit werd met name interessant voor adverteerders, die zo foto’s en video’s konden gebruiken.
 
Maar met de opkomst van internet liep de belangstelling voor kabelkranten terug. Zo liep het aantal kabelkrantaanbieders liep tussen 2000 en 2004 terug van 160 naar 85. Met projecten voor lokale internetproducties zoals De Digitale Stad, City Online en nu Dichtbij hebben uitgevers meer redactionele en technische mogelijkheden. Deze formule voor lokale producties zijn echter nog geen garantie voor commerciële levensvatbaarheid gebleken.   

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen