"Historisch besef van digitale media is zo diep als de meest recente verwijzing op Google"



zaterdag 4 april 2015

35 Jaar Teletekst (4)

Commerciële televisie

Nederland heeft jaren lang commerciële televisie buiten het Nederlandse omroepbestel gehouden. Commerciële televisie werd gezien als bedreiging van de democratie zelve. Tot 1988, toen commerciële televisie officieel werd toegelaten tot de kabel. Dit leidde in 1989 tot een initiatief van Joop van de Ende, die TV10 oprichtte als Nederlands televisiestation, maar geen toegang kreeg tot de kabel. Wel kreeg  RTL-Véronique, vermomd als Luxemburgse zender, toegang en begon haar eerste uitzending op 2 oktober 1989.
 
 
De omroep maakte ook gebruik van teksttelevisie. Sinds haar komst (1989) hield de omroep zelf de controle over de organisatie en de redactie ervan. In tegenstelling tot de publieke omroepen werd teletekst ook gebruikt voor reclame-uitingen. Dit kon variëren van product tot corporate reclame, maar ook van rubrieken als spiritualiteit tot erotica. Commerciële teksttelevisie werd een succes.

Het werd zelfs zo’n succes dat Teletekst van de publieke omroep marktaandeel in 1992 verloor ten gunste van de commerciële omroep RTL. Dat kwam o.a. door innovatie. Zo experimenteerde bijvoorbeeld RTL met Kijktelefoon, een uitvinding van Hans van Nieuwkerk. Via de combinatie van telefoon en teletekst kon een televisiekijker bijvoorbeeld een offerte van adverterende bedrijven ontvangen op teletekstpagina 200. De Kijktelefoon werd onder andere gebruikt door de verzekeringmaatschappij Centraal Beheer. Centraal Beheer adverteerde voor de Kijktelefoon in de Telegraaf.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten