Afgelopen
donderdag, 29 maart, werd ik erg vrolijk van het bericht dat in het National
Media Museum te Bradford (GB) de eerste permanent internet galerie Life Online
ter wereld was geopend. De galerie heeft 2 miljoen pond gekost. Deze permanente
galerie zal de geschiedenis van internet weergeven, laten zien hoe internet het
leven van mensen verandert en de nieuwste trends in beeld brengt. De galerie
heeft twee ruimtes, die worden bestierd door Tom Woolley, de curator voor
nieuwe media.
De permanente tentoonstellingsruimte is in de foyer van het museum, waar de eerste experimentele e-mails in beeld worden gebracht tot de opkomst van de sociale media. Een variëteit aan inspirerende interactieve installaties en spelletjes laten het verhaal van internet ervaren, terwijl een tijdlijn van apparaten de evolutie van internet en computer technologie laat zien. De foyer is verdeeld in vier gebieden:
3. In ons dagelijkse leven – internet en jij. Internet betekende een nieuw tijdperk van informatieve delen, online instrumenten, die intussen in het dagelijkse leven zijn doorgedrongen. Zoekmachines, online business, privacy en online gemeenschappen, die een rijke en dynamische cultuur van internet scheppen, worden verkend. Probeer maar eens een rijke dot.com miljonair te worden en bescherm je online privacy maar eens.
4. In de toekomst – internet ontwikkelt. Het laatste gebied van de foyer toont de nieuwste internet trends en technologie. Door samenwerking met de industrie en universiteiten worden bezoekers gestimuleerd om nieuwe ideeën te bekijken en experimenten en prototypes uit te proberen. In de tweede ruimte op de zevende verdieping is voor wisselende tentoonstellingen.
Toen ik Life Online ontdekte was ik zeer gelukkig om meer dan een reden. Life Online is een permanente galerij van het National New Media Museum, dat op haar beurt weer onderdeel is van het National Media Museum in Bradford (GB). Ik kende dit museum niet en wist ook niet dat het eigenlijk een multifunctioneel museum was met:
- een National Photography Collection;
- een National Cinematography Collection;
- een National Television Collection;
- een National New Media Collection.
Dat is toch fantastisch, een museum met vier uiteenlopende collecties. Dat is nog iets anders dan in Nederland. We hebben de twee grote steden Rotterdam en Amsterdam die vechten om een fotomuseum. Het Filmmuseum heeft net haar design gebouw in Amsterdam aan de andere kant van IJ geopend. En het Instituut voor Beeld en Geluid staat in Hilversum. En voor nieuwe media hadden we geen geld meer over en zeker niet in deze economische dip.
Ontwerp Jet Steverink (BLICK)
In lijn met de publicatie van mijn boek over de Pre-internet geschiedenis (Toen digitale media nog nieuw waren - Pre-internet in de polder (1967-1997)), heb ik een presentatie geproduceerd over een Nieuwe-Media Ervarings- en Expertise Centrum, genaamd Digiworld. Online Life gaf me nog meer inspiratie, zodat ik mijn presentatie moet actualiseren.
De permanente tentoonstellingsruimte is in de foyer van het museum, waar de eerste experimentele e-mails in beeld worden gebracht tot de opkomst van de sociale media. Een variëteit aan inspirerende interactieve installaties en spelletjes laten het verhaal van internet ervaren, terwijl een tijdlijn van apparaten de evolutie van internet en computer technologie laat zien. De foyer is verdeeld in vier gebieden:
1. In het begin – internet wordt
geboren. Vanuit de wereld van militaire en academische computer netwerken
brengt het eerste gebied de sleutelfiguren van de innovatie in beeld, die de
principes van het netwerk formuleerden en de groei van de technische
infrastructuur stimuleerde.
2. De wereld in – Internet wordt
openbaar. Het tweede gebied toont de eerste online gemeenschappen. Van de
eerste e-mail tot de eerste virtuele gemeenschappen en de sociale netwerken.
Het gebied wordt afgesloten met de impact van het World Wide Web. Je kunt er
bovendien een eigen webpagina bouwen, een reis in tijdmachine nemen en internet
beschermen tegen dodelijke virussen.3. In ons dagelijkse leven – internet en jij. Internet betekende een nieuw tijdperk van informatieve delen, online instrumenten, die intussen in het dagelijkse leven zijn doorgedrongen. Zoekmachines, online business, privacy en online gemeenschappen, die een rijke en dynamische cultuur van internet scheppen, worden verkend. Probeer maar eens een rijke dot.com miljonair te worden en bescherm je online privacy maar eens.
4. In de toekomst – internet ontwikkelt. Het laatste gebied van de foyer toont de nieuwste internet trends en technologie. Door samenwerking met de industrie en universiteiten worden bezoekers gestimuleerd om nieuwe ideeën te bekijken en experimenten en prototypes uit te proberen. In de tweede ruimte op de zevende verdieping is voor wisselende tentoonstellingen.
Toen ik Life Online ontdekte was ik zeer gelukkig om meer dan een reden. Life Online is een permanente galerij van het National New Media Museum, dat op haar beurt weer onderdeel is van het National Media Museum in Bradford (GB). Ik kende dit museum niet en wist ook niet dat het eigenlijk een multifunctioneel museum was met:
- een National Photography Collection;
- een National Cinematography Collection;
- een National Television Collection;
- een National New Media Collection.
Dat is toch fantastisch, een museum met vier uiteenlopende collecties. Dat is nog iets anders dan in Nederland. We hebben de twee grote steden Rotterdam en Amsterdam die vechten om een fotomuseum. Het Filmmuseum heeft net haar design gebouw in Amsterdam aan de andere kant van IJ geopend. En het Instituut voor Beeld en Geluid staat in Hilversum. En voor nieuwe media hadden we geen geld meer over en zeker niet in deze economische dip.
Ontwerp Jet Steverink (BLICK)
In lijn met de publicatie van mijn boek over de Pre-internet geschiedenis (Toen digitale media nog nieuw waren - Pre-internet in de polder (1967-1997)), heb ik een presentatie geproduceerd over een Nieuwe-Media Ervarings- en Expertise Centrum, genaamd Digiworld. Online Life gaf me nog meer inspiratie, zodat ik mijn presentatie moet actualiseren.
Ik heb een paar
presentaties van Digiworld gedaan voor gemeentelijke instanties in Almere, mijn
woonplaats. Almere heeft een attractie nodig. Dus waarom geen Nieuwe-Media
Ervarings- en Expertise Centrum, Digiworld. De stad is de nieuwste new town in
Nederland en maakt deel uit van de Noordelijke Vleugel, waartoe de steden
Haarlem, Amsterdam, Almere, Hilversum, Amersfoort en Utrecht behoren. Bovendien
is de burgemeester van Almere, Annemarie
Jorritsma, een van de eerste ministers geweest samen met K. Andriessen, die te
maken kreeg met internet.
Een andere
vestigingsplaats zou de High Tech Campus in Eindhoven, ooit begonnen door
Philips en onlangs gekocht voor 450 miljoen euro door een groep van
investeerders, aangevoerd door Marcel Boekhoorn. Met slechts één procent van de
aankoopsom zou deze innovatieve omgeving voorzien worden van een historisch
perspectief met een Nieuwe-Media Ervarings- en Expertise Centrum, Digiworld.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten