"Historisch besef van digitale media is zo diep als de meest recente verwijzing op Google"



maandag 25 juni 2012

Intermediair gaat digitaal

Recentelijk is het weekblad Intermediair overgenomen door de Persgroep van VNU Media. Deze week kwam de mededeling dat Intermediair in papieren vorm gaat verdwijnen en in digitale vorm gaat verschijnen. Daarmee komt een einde aan een lang proces van verkenning en verandering van een prestigeblad.

Het blad intermediair werd opgericht in 1965 en in 1975 gekocht door VNU. Het werd het boegbeeld van de VNU Business Press Group. Het is altijd het grootste Nederlandse weekblad voor hoogopgeleiden geweest met een uitgebreid vacatureaanbod. Het tijdschrift is gratis geweest voor in Nederland woonachtige personen met een voltooide hbo- of academische opleiding tot 45 jaar. Eigenlijk werd de voorkant van de pagina volgeschreven met artikelen op het gebied van arbeidsmarkt en netwerken, maar ook over economie, wetenschap, techniek en trends, terwijl de achterkant gevuld werd met banenadvertenties.

Dankzij de grote winstgevendheid heeft het blad veel kunnen experimenteren met digitale publicaties. Toen in 1980 de PTT begon met de videotexdienst Viditel, was Intermediair er als de kippen bij en werd de eerste elektronische vacaturebank in Nederland. Onder de naam Jobdata werd een uitgebreide informatiedienst opgebouwd met vacatures, maar ook met bedrijfsprofielen. Op universiteiten en hogescholen werden informatiezuilen voor raadpleging uitgezet. De dienst scoorden de hoogste bezoekersaantallen van Viditel. In 1985 werd Jobdata opgeheven. Carrière databanken bleken geen bedreiging voor het gedrukte product te zijn, terwijl de meerwaarde gering was, zo zei Rob van den Bergh, toenmalig directeur van Intermediair Uitgeverij tijdens een radio-interview.

Evenals met Jobdata werd met de introductie van internet ook proactief een carrièrebank opgezet: mocht het medium wat worden dan kon het marktaandeel van de banenvacatures beschermd worden. Zo werd in 1995 Intermediair Online opgestart met een redactioneel gedeelte en een vacaturebank. Onder de bezielende leiding van Pieter van Twisk wist een kleine pionierende redactie, gescheiden van de redactie van het gedrukte weekblad een site op te bouwen, die paste bij het imago van Intermediair.

Daarna heeft Intermediair verschillende strategieën gevolgd en hoopte een grote slag te slaan rond de internet bubbel van 2000 met een joint venture met Randstad. Pas in 2004 kreeg Intermediair een nieuwe troef in handen: de Nationale Vacaturebank.

Nu breekt voor Intermediair weer een nieuwe fase aan. Nauwelijks een paar weken na de overname door de Persgroep, kondigt het bedrijf nieuwe plannen aan met een centrale rol voor Intermediair. Na 42 jaar sterft de gedrukte editie van Intermediair en wordt het een digitaal platform voor vacature-activiteiten van Intermediair met de Nationale Vacaturebank en InICT en de aan de Persgroep gelieerde kranten zoals  de Volkskrant, AD, Trouw en Parool.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen