In de exemplaren van Telematica, Blad voor Nieuwe
Media, vond ik een interview met de oprichter van Tele Atlas en een unieke foto
van een van de eerste rijdende videowagens van het bedrijf 1. Ik
hoorde het eerst van Tele Atlas in 1989 toen het bedrijf in Rotterdam met een
videowagen rondreed om de stad in kaart te brengen. Nieuw was dat het materiaal
via ISDN telecomtechnologie gedistribueerd werd voor verwerking en online
verspreiding.
Toch moest zo’n 30 jaar geleden nog de hele navigatie-industrie
uitgevonden worden van digitale kaartenmaken tot navigatieapparaten. Een van de
pioniers in deze industrie was Tom van Rijn, in 1984 de oprichter van
Tele-Atlas.
Basisfilosofie van het bedrijf
In het interview gaf hij duidelijk de basisfilosofie
van het bedrijf weer: “Tele Atlas is een onderneming die op de eerste plaats
alle bestaande informatie op het gebied van verkeer , vervoer, toerisme en
vastgoed verzamelt, er een plaatsbepaling aan toevoegt en die in één database
onderbrengt”. Kaartenmaken stond voorop en navigatiesystemen maken stond
duidelijk op de tweede plaats. Eigenlijk liet Van Rijn dit over aan Philips,
Bosch en Sony, want autonavigatiesystemen konden nog geen gebruik maken van plaatsbepaling
per satteliet.
Digitale kaartmaker
De videowagen Tele Atlas Telesurveyor
Eigenlijk was Tele Atlas liever een kaartenmaker. In 1989
had het bedrijf een metrische databank en een optische databank. De metrische
databank bestond uit lijn-, punt- en oppervlakte-elementen. In deze elementen
werd alles dat aanwezig was vastgelegd zoals straten, kanalen en spoorwegen. In
de optische databank werd alles vastgelegd wat door een videowagen werd
opgenomen; bovendien werd deze video-informatie voorzien van een plaatsbepaling
uit het metrische bestand. De videowagen was uitgerust met twee camera’s, die
keken in de rijrichting, en twee camera’s die zijwaarts keken.
(l) In de videowagen; (r) in de regiekamer
Databasepublishing
In de tweede helft van de jaren tachtig was het woord
databasepublishing een modewoord voor het publiceren van informatie op
verschillende media. Van Rijn had dat goed begrepen, want in die tijd waren er
meerdere media beschikbaar: beeldplaat, CD-ROM, videotex (Viditel, Ditzitel, Videotex
Nederland, ASCII). Navigatie-apparatuur voor
een wagen moest nog ontwikkeld worden. Bij gebrek aan satellietverkeer werd een
CD-ROM speler in de auto ingebouwd met sensoren voor plaatsbepaling. In 1994 zag
ik voor het eerste een auto met navigatie-apparatuur; dit werd mij getoond door
Arnold-Kees Van Rongen, een medewerker bij Blaupunkt/Bosch. Philips was ook al bezig met
het in-car systeem, genaamd CARIN. Maar ook werd route-informatie online
gedeeld. Van Rijn zag goed dat de informatie het goud van het bedrijf zou
worden. Deze kon meerder malen gebruikt worden voor navigatiekastjes, online en
uiteindelijk mobiele telefoons.
Tele Atlas
Tele Atlas groeide via overnames. In 1988 nam Tele
Atlas het Belgische bedrijfje Informatics & Management
Consultants (I&M) op, dat zich toelegde op het digitaliseren van kaarten. In
1990 verliet Van Rijn het bedrijf en nam de Belg Alain de Taeye het roer over. De
volgende grote sprongen maakte Tele Atlas in 1995, met de integratie van de
digitale kaart-activiteiten van de Duitse groep Bosch Data, en in 2000, toen de
Amerikaanse kaartenmaker Etak van Sony werd overgenomen.
De navigatiebusiness veranderde in 2000 met de doorbraak in het Global Positioning System (GPS), dat het mogelijk maakte om een positie te bepalen met behulp van de signalen van een Amerikaans satellietennetwerk. Dat veranderde de business, zodanig dat hardware de boventoon ging voeren. In 2008 werd Tele Atlas overgenomen door TomTom.
Voor vervolg op de telesurveyers en Tele Atlas zie: http://www.gpsbusinessnews.com/In-the-Heart-of-TomTom-Maps_a5610_4.html.
De navigatiebusiness veranderde in 2000 met de doorbraak in het Global Positioning System (GPS), dat het mogelijk maakte om een positie te bepalen met behulp van de signalen van een Amerikaans satellietennetwerk. Dat veranderde de business, zodanig dat hardware de boventoon ging voeren. In 2008 werd Tele Atlas overgenomen door TomTom.
Voor vervolg op de telesurveyers en Tele Atlas zie: http://www.gpsbusinessnews.com/In-the-Heart-of-TomTom-Maps_a5610_4.html.
1Tele Atlas weet niet van ophouden door Susanne Rakels. Telematica, Blad voor Nieuwe Media; 1e jaargang, Dec. 1989, nummer 2
Geen opmerkingen:
Een reactie posten