Persbericht CB: 14 oktober 2015 - media
Vandaag presenteert CB tijdens de Frankfurter Buchmesse de E-bookbarometer in het Nederlands taalgebied over het derde kwartaal van 2015. De e-bookafzet is gegroeid met 127% ten op zichte van het derde kwartaal van 2014. Uit de cijfers blijkt dat de e-booklezer zijn weg naar bibliotheken en e-bookabonnementen steeds beter lijkt te vinden.
De consument gaat meer en meer digitaal lezen. Niet langer alleen via het kopen van e-books, maar ook door ze te huren bij de bibliotheek of een abonnement te nemen op een dienst die ‘onbeperkt’ lezen aanbiedt.Een vijfde is een top-100 titel
Daarnaast is het aandeel e-books in de totale boekenverkoop gestegen van 5,5% naar 5,8% (in alleen online boekverkoop is dit gestegen van 27,6% naar 28,7%). Nieuw is het cijfer van CB aangaande het aandeel bestsellers: ‘Van alle e-bookverkopen is slechts een vijfde een top-100 titel.’ Dit cijfer is een afgeleide uit de titelbarometer die CB ook vandaag publiceert met daarin de ontwikkeling van Nederlandstalige boektitels uitgedrukt in onder meer aantal titels, genreverdeling, aantal self published titels en aandeel bestsellers op het totaal.Titelbarometer CB:
Breed titelaanbod succesfactor in boekverkoop
CB publiceert vandaag tijdens de Frankfurter Buchmesse
voor het eerst de Titelbarometer, met cijfers over de ontwikkeling van
Nederlandstalige boektitels. Zichtbaar wordt onder meer de ontwikkeling
van nieuwe titels, het aantal bestsellers op het totaal aantal verkopen
en het aandeel self published titels.
De cijfers zijn samengesteld op basis van geregistreerde Nederlandstalige titels bij CB en de bewegingen hiervan.Mathijs Suidman, Business unit manager Media bij CB: ‘Met het ontwikkelen van de Titelbarometer willen wij de markt concreet inzicht geven in relevante ontwikkelingen. Mooi voorbeeld is dat het aantal nieuwe titels in de afgelopen jaren is gestegen ondanks dat we te maken hadden met een krimpende boekenmarkt.’
Geen opmerkingen:
Een reactie posten