De titel van het
boek is saai. Deze klinkt als een gedenkboek van een omroep of van een fabriek. Maar
niets is minder waar, want de subtitel draagt meer spanning aan: Fascinerende
herinneringen van de Nederlandse pioniers die Amsterdam tot centrum van het
Europese internet maakten.
- Surfnet en Ams-ix;
- De Digitale Stad, providers en ‘gratis toegang’;
- Pioniers en vernieuwen voor de inhoud van internet.
Het derde ‘hoofdstuk’ bevat interviews met mensen die stonden tussen de techniek en diensten en internet aan de man gingen brengen. De Digitale Stad, die internet naar de consumentenmarkt toebracht en Euronet*Internet en Planet Internet die marketingmethodes hanteerden om gebruikers te werven.
Het boek is het
resultaat van een opdracht van Amsterdam Economic Board, dat vroeg de 25 jarige
internet geschiedenis te beschrijven. Er werd niet gekozen voor een analyse van
de ontwikkelingen van internet in Nederland, maar voor een reeks interviews met
zo’n 40 gangmakers van internet. Jammer genoeg ontbreken om verschillende
redenen een aantal spelers zoals Felipe Rodriquez (medeoprichter van XS4ALL),
Adam Curry (Jamby), Roel Pieper (Twinning Network) en Nina Brink (World
Online).
De interviews
werden eerst online als pdf gepubliceerd op de site Netkwesties. Maar voor het
boek is twee derde van het materiaal van deze pdf geschrapt, waardoor de interviews
winnen aan kracht en puntigheid. Bovendien zijn de interviews en een beperkt
aantal analyses gerangschikt en geplaatst in de context van vier ‘hoofdstukken’:
-
Aartsvaders
(m/v) en Fundamenten;- Surfnet en Ams-ix;
- De Digitale Stad, providers en ‘gratis toegang’;
- Pioniers en vernieuwen voor de inhoud van internet.
De interviews van
met name de eerste twee hoofdstukken laten zien dat internet kwam vanuit de
academische hoek en dat vanuit Amsterdam via netwerktechnologie internet door
Europa werd verspreid. Het is fascinerend om te zien hoe mensen vanuit
verschillende functies en affiliaties zoals EUnet, NLnet en XS4ALL met ziel en zaligheid bezig zijn geweest
om te innoveren en internet te verspreiden. Dit was niet altijd zonder strijd
en leidde soms tot principiële technische en politieke conflicten over protocollen (OSI van
de telecombedrijven vs TCP/IP van internet).
Het derde ‘hoofdstuk’ bevat interviews met mensen die stonden tussen de techniek en diensten en internet aan de man gingen brengen. De Digitale Stad, die internet naar de consumentenmarkt toebracht en Euronet*Internet en Planet Internet die marketingmethodes hanteerden om gebruikers te werven.
Het laatste ‘hoofdstuk’
bevat interviews over de verscheidenheid aan ontluikende contentdiensten zoals veilingen,
reclame, omroep, kranten en tijdschriften en reisreserveringen; van Marktplaats
tot VPRO, Sanoma, Lost Boys en Booking.com.
De auteur van het
boek is Peter Olsthoorn, zelf een internetpionier, die op Planet Internet 12 jaar een
rubriek over ontwikkelingen in internet en de computerwereld verzorgde. Met dit
boek heeft hij een interessant overzicht afgeleverd van mensen in Nederland,
die hebben bijgedragen aan de snelle ontwikkeling van internet in Nederland en
in Europa.
Het boek bestaat
uit interviews en een klein aantal korte analyses. Opvallend is dat niemand de geïnterviewde
personen deel uitmaakte van de andere mediawereld van de ASCII en videotex onlinediensten
en de CD-media. De enige persoon die er het dichtst bijkomt is Michel Mol die vanaf
1993 met Lost Boys CD-i producties maakte voor Philips en pas in 1997
omschakelde naar internet. Maar als je de andere interviews lees, lijkt het
alsof internet in Nederland ineens uit het niet ontstaan is en in korte tijd een doorslaand succes
werd. Er ligt dus nog een thema voor het
volgend boek klaar: de ontwrichtende innovatie van internet in Nederland (1982-2001).
Het boek kan besteld worden via www.fastmovingtargets.nl:
Peter Olsthoorn, 25 jaar internet in Nederland. FMT; 2015. ISBN 978-94-92280-00-8
Geen opmerkingen:
Een reactie posten