ISP Euronet is door
T-Mobile verkocht aan CDS Group. Met de aankoop van Euronet wil CDS Group haar
positie in vast internet en telefoniediensten in Nederland verder verstevigen. Verkoper
T-Mobile gaat zich volledig richten op mobiel internet.
CDS Group is
eigenaar van M7, een aanbieder van digitale satelliettelevisie met een
belangrijke marktpositie in de Benelux. Dit dochterbedrijf biedt Nederlandse
klanten tv, internet en telefonie aan via het merk CanalDigitaal. Met de
aankoop van Euronet met 270.000 klanten kan CanalDigitaal, zijn triple play
services uitbreiden, te meer daar Euronet een eigen vast telefoonnet heeft. Nu
werkt Canaldigitaal samen met KPN. Toezichthouder ACM moet de overname nog
goedkeuren.
Euronet past niet
langer in de strategie van T-Mobile. Met
het afstoten van Euronet kan T-Mobile zich meer richten op mobiele
telecommunicatie en specifiek mobiel internet
Euronet,
oorspronkelijk beken als Euronet*Internet, is een van de oudste providers van
Nederland. Het bedrijf startte haar activiteiten in 1994 en kwam in 2007 in
handen van T-Mobile na de overname van Orange Nederland door Deutsche Telekom.
De internetdienst is in de bijna 20 jaar van haar bestaan regelmatig gewisseld
van naam: orange, wanadoo en online.nl. De naam Euronet bleef gereserveerd voor
het zakelijke internet dienst.
De pionier ISP bedrijven
hadden begin 1994 of een achtergrond in het idealistische internet of business
internet. XS4ALL leverde al een zakelijk abonnement vanaf 1989 voor 100 gulden
(45 euro) per maand. Ook waren er not-for-profit ISPs like Knoware en IAE. In
1993 begon XS4ALL met een consumentendienst. En in januari 1994 werd De
Digitale Stad (DDS) voor consumenten gelanceerd. In die omgeving werd in 1994 de commerciële
toegangsdienst Euronet*Internet opgericht. Dit bedrijf had haar wortels niet in
internet, in idealen en anarchie. Euronet*Internet ging op de zakelijke toer en
verleende toegang tot internet voor bedrijven en particulieren. De oprichters, Arko
van Brakel en de Engelsman Simon Cavendish, realiseerden zich dat Euronet een
moeilijke boodschap had met het uitleggen wat internet was en hoe men op
internet kon komen. Het bedrijf moest dus de aandacht trekken en dat deed dat
ook. De meest bekende actie was de apenstaartactie, waarbij op een ochtend door
heel Amsterdam affiches in de bushokjes waren opgehangen van een aapje met een
krulstaart. Behalve een imagocampagne leverde Euronet*Internet bij iedere nieuwe
abonnee een kennismakingsdoos af met een cd-rom met toegangssoftware en een
handboek.
Zelf behoor ik
tot de eerste lichting van Euronet klanten en heb nog steeds een euronet.nl e-mailadres sinds
1995.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten