"Historisch besef van digitale media is zo diep als de meest recente verwijzing op Google"



donderdag 15 oktober 2015

Bibliotheken en abonnementen motor achter groei e-bookafzet

Persbericht CB: 14 oktober 2015 - media


Vandaag presenteert CB tijdens de Frankfurter Buchmesse de E-bookbarometer in het Nederlands taalgebied over het derde kwartaal van 2015. De e-bookafzet is gegroeid met 127% ten op zichte van het derde kwartaal van 2014. Uit de cijfers blijkt dat de e-booklezer zijn weg naar bibliotheken en e-bookabonnementen steeds beter lijkt te vinden.

De consument gaat meer en meer digitaal lezen. Niet langer alleen via het kopen van e-books, maar ook door ze te huren bij de bibliotheek of een abonnement te nemen op een dienst die ‘onbeperkt’ lezen aanbiedt.

Een vijfde is een top-100 titel

Daarnaast is het aandeel e-books in de totale boekenverkoop gestegen van 5,5% naar 5,8% (in alleen online boekverkoop is dit gestegen van 27,6% naar 28,7%). Nieuw is het cijfer van CB aangaande het aandeel bestsellers: ‘Van alle e-bookverkopen is slechts een vijfde een top-100 titel.’ Dit cijfer is een afgeleide uit de titelbarometer die CB ook vandaag publiceert met daarin de ontwikkeling van Nederlandstalige boektitels uitgedrukt in onder meer aantal titels, genreverdeling, aantal self published titels en aandeel bestsellers op het totaal.


Titelbarometer CB: 

Breed titelaanbod succesfactor in boekverkoop


CB publiceert vandaag tijdens de Frankfurter Buchmesse voor het eerst de Titelbarometer, met cijfers over de ontwikkeling van Nederlandstalige boektitels. Zichtbaar wordt onder meer de ontwikkeling van nieuwe titels, het aantal bestsellers op het totaal aantal verkopen en het aandeel self published titels.
De cijfers zijn samengesteld op basis van geregistreerde Nederlandstalige titels bij CB en de bewegingen hiervan.
Mathijs Suidman, Business unit manager Media bij CB: ‘Met het ontwikkelen van de Titelbarometer willen wij de markt concreet inzicht geven in relevante ontwikkelingen. Mooi voorbeeld is dat het aantal nieuwe titels in de afgelopen jaren is gestegen ondanks dat we te maken hadden met een krimpende boekenmarkt.’

Bestsellers 

Daarnaast is zichtbaar dat de top-100 van kleiner belang is geworden in de boekverkoop. Suidman: ‘In de afgelopen 12 maanden is slechts 13,2% van alle verkopen een top-100 titel. Bovendien laten de cijfers zien dat 20% van de bestsellers door boekverkopers worden ingekocht voor of bij verschijning. Een bestseller wordt veelal na verschijning een beststeller, onder meer door aandacht op televisie en social media. Dat de lezer niet alleen geïnteresseerd is in de top-100 onderstreept nog eens het belang van het breed beschikbaar houden van het Nederlandstalige boek’


Self publishing

Van de huidige beschikbare titels is 6,2% self published; dit betreft auteurs die zelf publiceren, eventueel met hulp van derden. Print on demand bij CB (een boek wordt pas geproduceerd als het besteld wordt) levert ook hier een belangrijke bijdrage aan een breed titelaanbod.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen