"Historisch besef van digitale media is zo diep als de meest recente verwijzing op Google"



maandag 8 oktober 2012

Dertig jaar en nu al out

In 1982 werd de audio CD gepresenteerd door Philips. Nu 30 jaar later zijn de audio CD en haar nakomelingen op weg naar het museum.   

© Royal Philips

Op 17 augustus 1982 werd de eerste audio-cd, het album The Visitors van Abba, geperst in de Philips-fabriek in Langenhagen (Duitsland). In oktober werd de platenhandel geconfronteerd met het nieuwe medium. Deze was aanvankelijk niet erg enthousiast, maar vonden het wel fijn dat een audio CD niet gekopieerd kon worden zoals de lp’s en cassettebandjes. En na een prijsverlaging van de CD platen van 60 naar 40 gulden begon het te lopen. Mede door de audio CD groeide een bedrijf als de Free Record Shop van 25 winkels naar 300 winkels. Maar de audio CD is bezig met een neergang. Hoewel een bedrijf als de Free Record Shop nog in 2012 zo'n 8 tot 10 miljoen cd's per jaar verkoopt, is de omzet in de afgelopen jaren gedaald met zo’n 60 procent. De groei is eraf. Netwerkdiensten als iTunes, Real Player, Spotify en Tunify vervangen het medium.

 

Boven:  tekst CD-ROM (1993), multimedia CD-ROM (994);
Onder: CD-i (1995); Sony e-book (1994)
© Jak Boumans Collection

In de hekgolf van het succes van de audio compact disc ontwikkelde Philips een compact disc voor data, de cd-rom ( Compact Disc – Read Only Memory). De voor die tijd grote opslagcapaciteit maakte de schijf een aantrekkelijk alternatief voor online-opslag. De cd-rom werd in 1985 gelanceerd. De datadisk was als medium interessant. De grote opslagcapaciteit maakte het tot een concurrent van online en het faciliteerde de overgang van tekst naar multimedia. Dat wil niet zeggen dat het pad naar succes makkelijk was. De compact disc is ooit omschreven als de telg geboren uit een liefdeloos huwelijk tussen een Nederlandse reus en een Japanse geisha. Voorbestemd als klassiek musicus, leerde het kind toch door voor bibliothecaris, maar werd uiteindelijk gedwongen om zijn geld te verdienen als komiek. Deze korte, maar bondige omschrijving geeft het kronkelpad aan dat cd-media hebben afgelegd. Ondanks de groei van de dataschijven voor opslag van software en entertainment producten (spellen, encyclopedieën, e-books op mini-disks) in de jaren negentig, moesten deze media plaatsmaken voor internet. Nu worden de CD-ROM en de DVD (Digital Video Disc) nog gebruikt voor spellen en films, maar ook deze mediavormen worden bediend door internet. Het is een kwestie van tijd.  

Eerste proef DVD met de film van Bert Haanstra The Netherlands (1995). © Jak Boumans Collection

De periode van 30 jaar overziend, kan gesteld worden dat de CD heeft gediend als een tijdperk tussen smalband en breedband online. De CD was eigenlijk niet meer dan  een medium, dat verpakte bandbreedte verschafte voor muziek en multimedia. De capaciteit op de CD groeide ook wel door van de Mb’s naar de Gb’s op de DVD. Maar de diensten zijn nu overal en altijd beschikbaar.  

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen