"Historisch besef van digitale media is zo diep als de meest recente verwijzing op Google"



zondag 19 augustus 2012

Terugblik op de internethype/internetgekte

In de kop van de blogposting van 16 augustus over de afwikkeling van World Online stond toegevoegd: einde internet hype. Uit het werkarchief van Hans Sleurink dook ik een parodie op over die internetgekte.

World Online van Nina Brink ging op 17 maart 2000 naar de beurs en was een van de grote internethypes in 2000. Een andere internetgekte in dat jaar was de beursgang van het internet investeringsbedrijf Newconomy van Maurice de Hond op 20 april 2000.

Dat de internetgekte doorwerkte in het ondernemersklimaat werd soms op komische wijze duidelijk gemaakt. Zo moest in 2000 innovatie-adviesbedrijf Syntens, gefinancierd door het ministerie van Economische Zaken, een nieuw MKB-programma over e-commerce in de markt zetten en vroeg daarbij de hulp van publicist Hans Sleurink van Media Update. Het leek Hans Sleurink goed om af te wijken van de gebaande weg met folders en voorlichtingsbijeenkomsten in congrescentra en het nu eens te doen met een cabaretprogramma dat in theaters zou worden uitgevoerd. Hij bedacht het personage Edje Elektriek en schreef een programma dat hij de titel 'Lekker luchtfietsen' meegaf. In het jaar 2000 is het verschillende keren uitgevoerd door cabaretier Arno van der Heyden.

Het persbericht van Nieuwsbank d.d.2 februari 2000 beschrijft het programma als volgt: Een belangrijke gast tijdens deze MKB-bijeenkomsten over Elektronisch Zakendoen wordt Edje Elektriek, de winnaar van Het Gouden Web. Deze jaarlijks toe te kennen virtuele wisselprijs is kortgeleden voor het eerst uitgereikt. Edje Elektriek sleepte de prijs in de wacht met een product dat op Internet een doorslaand succes is geworden: een bouwdoos om luchtkastelen te bouwen. De jury roemde in haar rapport niet alleen de originaliteit van het product, maar vooral ook de ongewone marktbenadering van de ondernemer. "Ja, ik ben in de wolken met deze onderscheiding. En het is natuurlijk een hele eer als zo'n belangrijke club als Syntens je vraagt over je ervaringen te vertellen aan collega's uit het MKB", zegt Edje Elektriek in een eerste reactie. Hij staat bekend als iemand die gekant is tegen de Hollandse nuchterheid. Hij is een groot voorstander van modes, rages en hypes, eigenlijk van alles waar dromen bij te pas komt. Edje zegt daar zelf over: "Dat dromen bedrog zijn, is klinkklare onzin. Ammehoela! Zonder dromen zijn we nergens. Mensen dromen zich juist voort en daar moet je als ondernemer op inspelen." Edje Elektriek geeft graag toe 'lekker op Internet aan het binnenlopen te zijn'. Ondernemers moeten opnieuw leren kijken naar de markt, doceert de winnaar. 'Het geld ligt niet meer op straat, maar het zit in de lucht. Om rijk te worden moet je daarom de moeilijke kunst van het luchtfietsen leren', aldus Edje...

Edje gebruikte bij zijn lezing een Powerpoint-presentatie, die bewaard is gebleven. (YouTube filmpjes bestonden nog niet). Hans Sleurink stond ter illustratie voor deze blogposting de slide af waarin Edje de homepage toonde van de website (in Netscpae browser!) van zijn succesvolle 'Bouwdoos'.

Overigens heeft Edje zijn loopbaan als internet-ondernemer inmiddels afgesloten. Hij was toe aan een nieuwe uitdaging, laat Hans Sleurink weten. Edje werkt tegenwoordig als 'Adviseur in droomkracht' en hij is bereid zijn nieuwste inzichten weer eens in een lezing te verwerken, om zo een bijdrage te leveren aan de groei van de Nederlandse economie. Hij vindt dat er teveel pessimisme is alom en verwijst naar Olympisch kampioen Epke Zonderland, die zijn indrukwekkende prestatie in Londen verklaarde met de woorden: “Ik ben mijn droom achterna gegaan”.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen