"Historisch besef van digitale media is zo diep als de meest recente verwijzing op Google"



donderdag 3 mei 2012

Elektronische krantensystemen in Nederland


Het verhaal over het grafische workstation Aesthedes, bracht mij ook een ander grafisch systeem. Dit systeem kwam uit de krantenwereld en werd ontwikkeld door de systeemafdeling van Damiate Pers in Haarlem.
Evenals Aesthedes werd het ook ontwikkeld in de jaren tachtig. Verschillende bedrijven waren toen in de race om een volledig zetsysteem te bouwen. Uiteraard waren de ontwikkelingen in de VS al ver, aangezien hier de digitalisering in de krantenwereld al in de jaren zestig begonnen was. Eind 1969 had de New York Times al een digitaal zet- en archiefsysteem. Maar de Amerikaanse krantenwereld was anders dan de Europese en de gehanteerde formaten waren ook verschillend van de Europese, continentale dagbladen.

In Nederland begonnen krantendirecties vanaf 1980 rond te kijken. Dit resulteerde in 1984 in een redactioneel, zet- en archiefsysteem voor Het Financieeele Dagblad. Ook in die tijd werkte de Volkskrant aan de invoering van een systeem. In een aantal gevallen werden er ook zelf digitale systemen opgebouwd, die langzamerhand werden uitgebreid. Ook werden digitale systemen gekocht en zelf geintegreerd.
Dit was ook het geval bij de Damiate Pers. Toen de systeemontwikkeling in de tweede helft van de jaren tachtig goed op gang kwam, besloot men van de afdeling systeemontwikkeling een zelfstandig bedrijf Mediasystemen te maken dat als integrator ook voor derden kon gaan werken.  Het bedrijf werd een internationale ontwikkelaar en leverancier van advertentie- en redactionele oplossingen gebaseerd op open standaards voor uitgevers van dagbladen en andere media. Het bedrijf werd uiteindelijk expert op het gebied van workflows. Zo implementeerde het na 2000 systemen voor Damiate Pers en voor de Gooi- en Eemlander; beide bedrijven zijn onderdelen van Telegraaf Media.

In 2000 vond er een afsplitsing plaats met de oprichting van WoodWing Software, gericht op de ontwikkeling van generieke softwarecomponenten ten behoeve van het uitgeven voor verschillende media. De producten die WoodWing Software het eerst op de markt brengt, zijn productiviteit verhogende plug-ins voor Adobe InDesign: Smart Styles en Smart Layout.
In 1996 werd Mediasystemen gekocht door Triple-P; in 2004 werden de activiteiten volledig geintegreerd in Triple-P en verdween de naam van de markt.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen