Het succes van Netscape maakte Microsoft wakker. Het bedrijf
begon in een razend tempo te werken aan haar internetaanwezigheid en aan een
browser. Dat laatste was belangrijk, want het zag er naar uit, dat Netscape
verder zou gaan dan alleen maar browsersoftware. Bovendien ontstond er een
grote concurrentiestrijd, waarbij Microsoft Internet Explorer bundelde met
Windows software. En dit was geen oorlog die via de industrie werd
uitgevochten, maar ook in de markt, internationaal en lokaal. Zo ook in
Nederland.
Vanaf mei 1993 begon XS4ALL als leverancier van
internetverbindingen voor consumenten. In 1994 volgden De Digitale Stad en
Euronet*Internet. Zij boden allemaal toegang, niet via browsers, maar via
technische software met sockets en trumpets. Dat waren bepaald geen klantvriendelijke
tools. Bovendien moest je elke keer je
informatiedienst kiezen. Toen in 1995 Michiel Frackers eindelijk klaar was met
zijn internetlessen voor de KPN stafleden en technici en er besloten werd tot de
oprichting van de dienst Planet Internet, was Netscape een must. Maar Microsoft was een stoorzender.
In zijn boek Op
zoek naar de heilige graal besteedt Frackers een paragraaf aan het gevecht
tussen Netscape en Microsoft in Nederland.
Als nieuwe dienst was het belangrijk om een klantvriendelijke toegang te
bieden, die je direct leidde naar Planet Internet. Frackers kreeg van Netscape
een zgn. Software Development Kit (SDK), waarmee Netscape geheel aan eigen
wensen aangepast kon worden. Wel eiste Frackers exclusiviteit, al was het maar
voor één jaar. En hij kreeg het. Toen Jim Clark in Nederland was om zijn jacht
van 40 meter te inspecteren, werd het contract getekend. Wel maakte Jim Clark
duidelijk dat hij niet te pakken genomen wenste te worden zoals dat met Netscape
gebeurd was door AOL. Deze Amerikaanse informatiedienst switchte van de ene op
de andere dag met haar keuze van browser en koos voor Microsoft. Clark liet
Franckers duidelijk weten dat er niet te sollen viel met hem: ‘Don’t fuck us
over like AOL did’, zo liet hij Frackers weten.
Intussen liep Microsoft ook in Nederland te venten met
Internet Explorer. De manager Microsoft Benelux bood Planet Internet gratis de
browser aan en een advertentiebudget van ruim een miljoen gulden (ruwweg
350.000 euro), als Planet Internet met Internet Explorer in zee zou gaan en
niet met Netscape. Maar hij had ook een andere kandidaat op het oog.
De keuze werd gecompliceerder toen Nina Brink duidelijk
maakte dat zij een nieuwe dienst, World Online, aan het ontwikkelen was onder
het motto: voor de kwaliteit kun je beter twee afhaal Chinezen hebben in
dezelfde straat hebben. Toen Jim Clark dan ook in Nederland was, werd hij door
haar uitgenodigd voor een haastig belegde bijeenkomst in Naarden. In
aanwezigheid van Minister Jorritsma van Verkeer en Waterstaat hield hij een
nietszeggend toespraakje voor de bühne, maar op de achtergrond werd er hard onderhandeld
over het gebruik van Netscape, al was het maar om Planet Internet dwars te
zitten. Uiteindelijk koos WorldOnline voor Microsoft, dat de software gebruikte
om haar eigen site te promoten. Met de aangepaste Netscape software kwamen de
abonnees van Planet Internet direct op de site van de dienst terecht.
Uiteindelijk veroverde ook Microsoft de browsermarkt in
Nederland en in Europa. Ook in Europa werd de koppeling van het
besturingsprogramma Windows met de browser Internet Explorer aangevochten
door de Europese Commissie (EC). Een schikking van 900 miljoen euro, die pas in 2009 effectief werd, heeft nauwelijks effect
gehad op Microsofts dominante marktpositie.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten