woensdag 26 februari 2020

Broadcast Magazine: Kennisquiz of kenniskwis


U had het waarschijnlijk al gemerkt: deze columnschrijver is iemand uit de boeken- en krantenuitgeverij. Dat is niet helemaal waar, maar de eerste 10 jaren van mijn werkzame leven heb ik doorgebracht in boekenuitgeverijen en met name bij uitgeverijen van algemene encyclopedieën zoals De Grote Spectrum Encyclopedie, Summa en De Grote en Kleine Oosthoek. Het was in de jaren zeventig, het begin van het einde van de gedrukte encyclopedieën.  Opvallend is dat net in die tijd Ellen Blaazer de kennisquiz 2 voor 12 voor de VARA bedacht, die in 1971 voor het eerst werd uitgezonden. 


Als oud-encyclopedist ben ik nog steeds jaloers op televisieformats van kennisquizzen zoals De Slimste Mens, Weet Ik Veel, Een tegen honderd en Weekend Miljonair. Nee, van Deze quiz is voor jou wordt ik niet vrolijk. Het is weliswaar een kennisquiz, maar het sociale aspect/goede doel is als een schaamlap aan de quiz geplakt om formatplagiaat te voorkomen met Weet Ik Veel

Lees column De Week van ... op Broadcast Magazine Online:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten