Vorige week tijdens de UN World Preservation Day publiceerde de Koninklijke Bibliotheek over de webincunabelen van de internetleverancier Euronet. Een van de opvallende sites was de politieke site van D’66. Toen ik het nieuws over Euronet deelde met een Peter Bloemendaal, een oud-collega, waar ik bij Wegener mee werkte in 1995 en via hem met Euronet in contact raakte, herinnerde hij mij aan de Tarot site op Euronet.
Een artistiek aangelegd familielid van mij had een serie Tarot kaarten getekend. Aangezien internet de wereld overging zou de serie kaarten verkocht kunnen worden via internet. De tekst werd in Nederlands en Engels geschreven, De getekende kaarten werden gescand en daar begon Peter html te kloppen. Op 20 november 1995 om 21 minuten na het middernachtelijk uur werd de site gelanceerd.
Een artistiek aangelegd familielid van mij had een serie Tarot kaarten getekend. Aangezien internet de wereld overging zou de serie kaarten verkocht kunnen worden via internet. De tekst werd in Nederlands en Engels geschreven, De getekende kaarten werden gescand en daar begon Peter html te kloppen. Op 20 november 1995 om 21 minuten na het middernachtelijk uur werd de site gelanceerd.
Na de lancering is de site niet meer veranderd. Dat is te zien aan de 60 registraties van de homepage op de Wayback Machine/Internet Archive, die van 27 januari tot 17 februari 2006 werden vastgelegd. Deze registraties geven ook informatie over het bezoek. Op 26 november 1995 werd er een teller op de site gezet. Tot 31 december 1997 werd de site door 361 bezoekers bezocht. Vanaf 1 januari 1998 werd de URL veranderd en begon de bezoekersregistratie opnieuw met op 6 oktober 1999 het aantal van 4366 bezoekers en op 23 juli 2001 stond de teller op 6677 bezoekers. Daarna is de teller nog een keer opnieuw gestart en liep het aantal bezoekers op tot 5454.
Er was ook een gastenboek op de site, waarop van 1995 tot1997 reacties kwamen. deze kwamen uit Nederland, Italie, VS en Australie. Veelal bevatten de boodschappen bewondering voor de tekeningen. Meer detail van de tekeningen werd gewenst, maar dat zou betekenen dat grotere gifs geplaatst zouden moeten worden, maar dat zou (in 1996) langere downloadtijden betekenen met het gevaar van afhaken.
Op de startpagina was ook de mogelijkheid om de serie kaarten te bestellen. Het aantal bestellingen is op één hand te tellen. Vanuit het buitenland werd de vraag welgesteld, maar van een bestelling met vooruitbetaling kwam het meestal niet. En de bestellingen uit Nederland liepen ook moeizaam, aangezien iDeal als handige betaalmethode nog niet was uitgevonden.
Waaronm is de site nu interessant? De site staat nu 23 jaar onveranderd online. In 2018 staat een pagina gemiddeld 90 dagen online en wordt nauwelijks opgeslagen. Bovendien worden de meeste site gemaakt met uitgebreide pakketten en templates voor content en opmaak. De Tarot site is volledig handmatig ingeklopt met html codes.Het oorspronkelijke bestand van de site is overgedragen aan de Koninklijke Bibliotheek voor hun web archief.
Er was ook een gastenboek op de site, waarop van 1995 tot1997 reacties kwamen. deze kwamen uit Nederland, Italie, VS en Australie. Veelal bevatten de boodschappen bewondering voor de tekeningen. Meer detail van de tekeningen werd gewenst, maar dat zou betekenen dat grotere gifs geplaatst zouden moeten worden, maar dat zou (in 1996) langere downloadtijden betekenen met het gevaar van afhaken.
Op de startpagina was ook de mogelijkheid om de serie kaarten te bestellen. Het aantal bestellingen is op één hand te tellen. Vanuit het buitenland werd de vraag welgesteld, maar van een bestelling met vooruitbetaling kwam het meestal niet. En de bestellingen uit Nederland liepen ook moeizaam, aangezien iDeal als handige betaalmethode nog niet was uitgevonden.
Waaronm is de site nu interessant? De site staat nu 23 jaar onveranderd online. In 2018 staat een pagina gemiddeld 90 dagen online en wordt nauwelijks opgeslagen. Bovendien worden de meeste site gemaakt met uitgebreide pakketten en templates voor content en opmaak. De Tarot site is volledig handmatig ingeklopt met html codes.Het oorspronkelijke bestand van de site is overgedragen aan de Koninklijke Bibliotheek voor hun web archief.
De pionier bedrijven voor internettoegang hadden begin 1994 óf een achtergrond in het idealistische internet óf business internet. XS4ALL leverde al een zakelijk abonnement vanaf 1989 voor 100 gulden (45 euro) per maand. Ook waren er not-for-profit bedrijven voor internettoegang zoals Knoware en IAE.
Op 1 mei 1993 begon XS4ALL met een consumentendienst. En op 15 januari 1994 werd De Digitale Stad (DDS) voor consumenten gelanceerd. In die omgeving werd in 1994 de commerciële toegangsdienst Euronet*Internet opgericht.
Het bedrijf had haar wortels niet in internet, in idealen en anarchie. Euronet*Internet ging op de zakelijke toer en verleende toegang tot internet voor bedrijven én particulieren. De oprichters, Arko van Brakel en de Engelsman Simon Cavendish, realiseerden zich dat Euronet een moeilijke boodschap had met het uitleggen wat internet was en hoe men op internet kon komen. Het bedrijf moest dus de aandacht trekken en dat deed dat ook.De meest bekende actie was de apenstaartactie, waarbij op de ochtend van 1 mei 1995 door heel Amsterdam affiches in bushokjes waren opgehangen van een aapje met een krulstaart.
Behalve een imagocampagne, leverde Euronet*Internet bij iedere nieuwe abonnee een kennismakingsdoos af met een cd-rom met toegangssoftware en een handboek. In 1998 werd het bedrijf verkocht aan France telecom, daarna aan T-Mobile en vervolgens aan CDS Group en is nu het bezit van M7 Groupe. Al deze wisselingen van eigenaar werden gevolgd door naamwisselingen: Wanadoo, Orange en nu draagt het bedrijf de originele naam van Online.nl. Het merk Euronet heeft het als submerk voor zakelijke klanten overleefd, maar zit diep weggestopt in de Online.nl / M7 organisatie.
Zelf behoor ik tot de eerste lichting van Euronet klanten en heb nog sinds 1995 een euronet.nl e-mailadres.
Op 1 mei 1993 begon XS4ALL met een consumentendienst. En op 15 januari 1994 werd De Digitale Stad (DDS) voor consumenten gelanceerd. In die omgeving werd in 1994 de commerciële toegangsdienst Euronet*Internet opgericht.
Het bedrijf had haar wortels niet in internet, in idealen en anarchie. Euronet*Internet ging op de zakelijke toer en verleende toegang tot internet voor bedrijven én particulieren. De oprichters, Arko van Brakel en de Engelsman Simon Cavendish, realiseerden zich dat Euronet een moeilijke boodschap had met het uitleggen wat internet was en hoe men op internet kon komen. Het bedrijf moest dus de aandacht trekken en dat deed dat ook.De meest bekende actie was de apenstaartactie, waarbij op de ochtend van 1 mei 1995 door heel Amsterdam affiches in bushokjes waren opgehangen van een aapje met een krulstaart.
Behalve een imagocampagne, leverde Euronet*Internet bij iedere nieuwe abonnee een kennismakingsdoos af met een cd-rom met toegangssoftware en een handboek. In 1998 werd het bedrijf verkocht aan France telecom, daarna aan T-Mobile en vervolgens aan CDS Group en is nu het bezit van M7 Groupe. Al deze wisselingen van eigenaar werden gevolgd door naamwisselingen: Wanadoo, Orange en nu draagt het bedrijf de originele naam van Online.nl. Het merk Euronet heeft het als submerk voor zakelijke klanten overleefd, maar zit diep weggestopt in de Online.nl / M7 organisatie.
Zelf behoor ik tot de eerste lichting van Euronet klanten en heb nog sinds 1995 een euronet.nl e-mailadres.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten