Albert Heijn al enige tijd op zoek was naar uitbreiding was bekend. En eigenlijk leek het logisch dat het bedrijf serieus met Wehkamp zou bezig zijn als non-food aanvulling op haar food activiteiten. Maar het werd Bol.com Nederland. Voor 350 miljoen euro contant neemt Albert Heijn het bedrijf over van Cyrte Investment (o.a. John de Mol en Delta Lloyd) en NPM, die het in 2009 kochten voor een 250 miljoen; zo gaan de geruchten. Bol.com Nederland, dat ook in België actief is, heeft een omzet van 350 miljoen euro, heeft 3,4 miljoen klanten en verkocht in het afgelopen jaar 17, 1 miljoen artikelen.
Beide partijen rolden vanmorgen over elkaar heen van enthousiasme, dat zij perfect bij elkaar pasten, elkaar aanvulden en van elkaar konden leren. Zo zou Bol.com gebruik kunnen maken van het winkelnetwerk als afleverplaats van bestellingen. Maar Bol.com zou een zelfstandig merk blijven en online winkel voor non food activiteiten blijven en Albert., de bezorgservice van de webwinkels van Albert Heijn, Etos en Gall & Gall, zou de online winkel voor food en drogisterij producten blijven.
Maar Albert. had reeds een online voorloper, zelfs voordat Bol.com in 1998 werd opgericht. Sterker nog het Ahold concern begon de teleshoppingactiviteit onder de naam James Telesuper in 1988, dus in de pre-internet periode via Viditel in de omgeving van Haarlem. In 1989 was het toenmalige Ahold samen met Philips, de Postbank en PTT Nederland een van de initiatiefnemers van het Minitel project A’tel in Amstelveen. Het project werd gestart op 27 september 1989 en 500 huishoudens kregen gratis een Minitel terminal of modem ter beschikking. Twee maanden later kreeg in Nuenen (Noord Brabant) een vergelijkbaar proefproject met 300 Minitels het groen licht. Initiatiefnemer van het project in Nuenen was Rabobank Nederland. Verder participeerden Philips, PTT Telecom, Van Eerd Groothandel, Koenvisser Holding en Telematica International (met de heren Jo Abelshausen en Kees Rovers, later o.a. betrokken bij het glasvezelproject in Nuenen).
(Samenvatting uit: Toen digitale media nog nieuw waren, pag. 156 en 230).
Beide partijen rolden vanmorgen over elkaar heen van enthousiasme, dat zij perfect bij elkaar pasten, elkaar aanvulden en van elkaar konden leren. Zo zou Bol.com gebruik kunnen maken van het winkelnetwerk als afleverplaats van bestellingen. Maar Bol.com zou een zelfstandig merk blijven en online winkel voor non food activiteiten blijven en Albert., de bezorgservice van de webwinkels van Albert Heijn, Etos en Gall & Gall, zou de online winkel voor food en drogisterij producten blijven.
Maar Albert. had reeds een online voorloper, zelfs voordat Bol.com in 1998 werd opgericht. Sterker nog het Ahold concern begon de teleshoppingactiviteit onder de naam James Telesuper in 1988, dus in de pre-internet periode via Viditel in de omgeving van Haarlem. In 1989 was het toenmalige Ahold samen met Philips, de Postbank en PTT Nederland een van de initiatiefnemers van het Minitel project A’tel in Amstelveen. Het project werd gestart op 27 september 1989 en 500 huishoudens kregen gratis een Minitel terminal of modem ter beschikking. Twee maanden later kreeg in Nuenen (Noord Brabant) een vergelijkbaar proefproject met 300 Minitels het groen licht. Initiatiefnemer van het project in Nuenen was Rabobank Nederland. Verder participeerden Philips, PTT Telecom, Van Eerd Groothandel, Koenvisser Holding en Telematica International (met de heren Jo Abelshausen en Kees Rovers, later o.a. betrokken bij het glasvezelproject in Nuenen).
(Samenvatting uit: Toen digitale media nog nieuw waren, pag. 156 en 230).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten