Nederland kende
niet zoals bijvoorbeeld de VS en VK de papieren cheque als
betalingsmiddel. Voor 1977 werd met een ponskaart geëxperimenteerd als
betaalmiddel. Uiteindelijk werd gekozen voor een blauwe acceptgirokaart,
waarop het bedrag, het gironummer en de naam van de ontvanger plus
handtekening van de betaler werden geschreven. De naam en het gironummer
van de betaler werden op de kaarten geprint. De blauwe kaarten werden
in 2002 vervangen door gele kaarten.
Vanaf de jaren tachtig experimenteerde de Postcheque- en girodienst (PCGD) met een plastic ponskaart o.a. in Alphen aan de Rijn. Maar deze betaalkaart veranderde uiteindelijk in een plastic kaart met chip.
In 1986 begon de Postbank (met die beroemde blauwe leeuw) met het online betalingssysteem Girotel. Offline werden opdrachten aangemaakt en in een batch verzonden. In 2008 werd het systeem verlaten.
De acceptgiro werd op haar hoogtepunt in 1995 niet minder dan 300 miljoen keer verwerkt. Maar met de toenemende digitalisering neemt het aantal beschreven acceptgiro's af. Bovendien zijn er nu meer digitale betalingssystemen, die bijna real time betalingen verwerken tussen banken. In Nederland is iDEAL een veel gebruikt betalingssysteem.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten