Op 1 mei
feliciteerde ik mijn kleinzoons. Ze keken even op van hun telefoon en
vroegen waarmee. De gelukwensen waren natuurlijk niet voor de Dag van de
Arbeid, want ze zitten nog op school. Ik feliciteerde ze met 25 jaar
internet voor Nederlandse consumenten. Ze haalden hun schouders op en
gingen verder met hun slimme telefoons. Het blijft voor mij gissen of ze
weten wat consumenten zijn.
De term internet kennen ze wel, maar waarom zou je een jubileum vieren
van iets dat je dagelijks gebruikt? Ja, ze zaten nog in de boerenkool
toen Nederlandse consumenten kennis konden maken met het verschijnsel
Internet (zeker, met een hoofdletter, want het was toen een nieuw
verschijnsel).
Op 1 mei 1993 sloeg ik de Volkskrant open en trof een artikel aan met de headline ‘Een werelddeel dat nog van niemand is’ van Francisco van Jole. Het ging over het verschijnsel Internet. Volgens taalonderzoeker Perry Feenstra werd dat woord in dat jaar slechts 22 keer in de nationale dagbladen gebruikt.
Diezelfde dag stelde de internetorganisatie XS4ALL haar dienst open voor consumenten. Er werd rekening mee gehouden dat het een half jaar tot een jaar zou duren voordat zich vijfhonderd abonnees gemeld zouden hebben. Maar de doelstelling werd diezelfde avond al gehaald. Het artikel in de Volkskrant zal ongetwijfeld hieraan hebben bijgedragen. Daarmee werd XS4ALL de eerste, echte internetorganisatie die naast zakelijke klanten ook consumenten bediende.
Lees het artikel in het inct.archief van de digitale geschiedenis: 25 jaar internet voor Nederlandse consumenten. bit.ly/2LDZAwt
Op 1 mei 1993 sloeg ik de Volkskrant open en trof een artikel aan met de headline ‘Een werelddeel dat nog van niemand is’ van Francisco van Jole. Het ging over het verschijnsel Internet. Volgens taalonderzoeker Perry Feenstra werd dat woord in dat jaar slechts 22 keer in de nationale dagbladen gebruikt.
Diezelfde dag stelde de internetorganisatie XS4ALL haar dienst open voor consumenten. Er werd rekening mee gehouden dat het een half jaar tot een jaar zou duren voordat zich vijfhonderd abonnees gemeld zouden hebben. Maar de doelstelling werd diezelfde avond al gehaald. Het artikel in de Volkskrant zal ongetwijfeld hieraan hebben bijgedragen. Daarmee werd XS4ALL de eerste, echte internetorganisatie die naast zakelijke klanten ook consumenten bediende.
Lees het artikel in het inct.archief van de digitale geschiedenis: 25 jaar internet voor Nederlandse consumenten. bit.ly/2LDZAwt
Geen opmerkingen:
Een reactie posten