Quotes

"Er is geen toekomst zonder een leesbare versie van het verleden" (Ilja-Leonard Pfeijffer)
"Achterom kijken is ook vooruitgaan" (Olivier B. Bommel)
"Historisch besef van digitale media is net zo diep als de meest recente verwijzing ernaar op Google" (Jak Boumans)





dinsdag 11 oktober 2016

Toen digitale media nog nieuw waren


Nu € 18,00; toeleverancier bol.com: € 37,62

In dit fascinerende boek beschrijft mediaspecialist Jak Boumans het roerige tijdperk van de nieuwe media in Nederland van 1967 tot 1997. Alles moest nog worden uitgevonden: technologieën, concepten en markten.

Samenvatting
Op 1 januari 1997 kwam er een einde aan het nieuwe-mediatijdperk, ook wel het pre-internet tijdperk genoemd. Dit tijdperk wordt door jongeren, de ‘digital natives’, vaak gezien als woest en leeg. Maar niets is minder waar. Vanaf 1967 is er in Nederland een industriesector rond nieuwe media opgebouwd. Dat begon met een verwarrende zoektocht naar technologieën, concepten en markten. Hoe nieuwe media te verkopen en aan wie? Vanaf 1980 begon de commercialisering van online-diensten zoals ASCII-databanken, teletekst, videotex, elektronische berichten en Bulletin Board Systems. In 1985 werd de jonge industriesector geconfronteerd met weer een nieuwe technologie, de CD-media, die het broze groeipatroon van de online-diensten dreigde te verstoren. Uiteindelijk kwamen er door de CD-media naast het assortiment aan online-diensten ook off-line producten bij, zoals elektronische boeken en multimediale CD-ROM's en CD-i’s. De industriesector rond nieuwe media groeide en professionaliseerde. Terwijl de sector zich opmaakte om een grootschalige videotexdienst in de markt te zetten, sloop internet geruisloos Nederland binnen via de academische wereld. In 1992 waren er nog geen 300 bedrijven aangesloten op internet en acties op de consumentenmarkt leverde niet direct veel nieuwe klanten op. Maar toen op 15 januari 1994 De Digitale Stad haar deuren opende, begeleid met voorlichting door de omroep VPRO, was er geen houden meer aan. In minder dan drie jaar, tussen 1994 en 1997, wist internet in Nederland het aantal abonnees meer dan te verdubbelen, vergeleken met de online-abonnees van videotex. Op 1 januari 1997 werd de omslag naar internet definitief. De dienst Videotex Nederland verdween geruisloos. De internetdienst World Access en de elektronische berichtendienst Memocom werden samengevoegd met Planet Internet. Het was het begin van de grote opmars van internet in Nederland en het was tevens het einde van de nieuwe media in Nederland. Het tijdperk van de digitale media was begonnen.

Publicatiegegevens
Toen digitale media nog nieuw waren - Pre-internet in de polder (1967- 1997)
Auteur: Jak Boumans
Omvang: 320 pagina’s
Prijs € 18,00, incl, 9% BTW en gratis verzending
Full colour: bijna 150 illustraties
ISBN 9789078730057



Bestellen

Wilt u het boek van Jak Boumans direct aanschaffen, stuur dan een bericht met vermelding van uw adres en de titel van het boek naar VOF Electronic Media Reporting. Het boek wordt u dan na betaling (in Nederland) zonder verzendkosten toegezonden.



Recensies
Beschrijving van de geschiedenis van digitale media. Door de ontwikkelingen in de computertechnologie ontstaan digitale media met kenmerken als interactief en multimediaal en van offline-media naar online-media. Door miniaturisatie en massaproductie nemen de mogelijkheden toe en breidt het gebruik zich uit van de professionals naar de gewone consument. Vele media overleven het stadium van experiment niet en worden ingehaald door de technologische ontwikkelingen en het toenemende belang van gebruiksgemak. Met de verbeterde telecommunicatie neemt het belang van het online-medium toe: het internet. Vele aspecten komen aan de orde, met ruime aandacht voor de Nederlandse geschiedenis in de vorm van activiteiten van in de informatie-dienstverlening werkzame organisaties en enthousiaste hobbyisten. Systematisch opgezet en goed leesbaar, met veel wetenswaardigheden, is het boek zeer geschikt voor iedereen die geïnteresseerd is in de geschiedenis van de nieuwe media in het pre-internet tijdperk. De auteur heeft deze hele periode actief meegemaakt en vertelt er over uit eigen ervaring. Het boek behoort tot de populaire geschiedschrijving en pretendeert geen volledigheid. Met talrijke illustraties in kleur en zwart-wit, jaartallenlijstjes, een bronnenoverzicht en register.
Ab Koolma, NBLC

Een halve eeuw media in een handzaam boek
Vanaf midden jaren '60 tot vandaag de dag bediende ik mij als organisatieadviseur/automatiseringdeskundige/journalist/boekenschrijver van de onmisbare oude en nieuwe media. In de begintijd was dit een gebed zonder eind, omdat de bedenkers/uitvinders van die hulpmiddelen zelden rekening hielden met de arme, onervaren gebruikers. Die moesten maar zien hoe ze er uit kwamen!
Nu een halve (!) eeuw later staat de gebruiker wel centraal. Maar wat is er in al die jaren niet voorbij gekomen aan (half)mislukte bedenksels! Niemand weet dat precies, behalve Jak Boumans. Die dat allemaal nauwkeurig heeft bijgehouden en verzameld in een spannend en indrukwekkend boek. Een soort bijbel.
Adriaan Hiele (hiele01@casema.nl
17 januari 2012


Quotes

Susanne Rakels, ex-hoofdredacteur Telecombrief
Ik moet je absoluut een compliment maken. Op bijzonder heldere wijze heb je een overzicht gegeven van de 30 boeiende jaren waarin we spraken over nieuwe media. Het lijkt voor mij erg lang geleden en had geen idee meer van de opeenvolging van de gebeurtenissen. Het meest herkenbaar zijn voor mij de namen van Fred Kappetijn, Jo Abelshausen, Kees Rover, Henk Kivits, etc. Mooi om het zo op een rijtje te zien staan en te lezen waar we met z’n allen de fout in zijn gegaan. Het boek krijgt een mooi plaatje in mijn boekenkast.

Lieuwien Koster, VOGIN
Het (boek) ziet er prachtig uit, en geeft een boeiend overzicht van de pre-internet ontwikkeling in Nederland.

Hans de Boer, ICT publicist
Ik vind het (boek) echt een monument. Ik wil hem complimenteren voor de indrukwekkende hoeveelheid feitenmateriaal die hij voor de komende generaties heeft vastgelegd en toegankelijk heeft gemaakt.

Hans Postma, CEO Entopic
Mooi boek, erg leuk om deze levensgeschiedenis van digitale media in NL te lezen.

Drs. J.W. Schoones, Adviseur Collectievorming Walaeus Bibliotheek, Leiden
Vermakelijke geschiedenis van de hoogte- en dieptepunten van de ontwikkeling van verschillende informatiedragers. Aardig geïllustreerd, soms duplicatie in de tekst. Ook wij hebben in de jaren '80 met de telefoon literatuuronderzoek gedaan via DIMDI. Tempus fugit. Eindoordeel: * * *

Geen opmerkingen:

Een reactie posten