"Historisch besef van digitale media is zo diep als de meest recente verwijzing op Google"



zaterdag 13 juni 2015

Boek: 25 jaar internet in Nederland

De titel van het boek is saai. Deze klinkt als een gedenkboek van een omroep of van een fabriek. Maar niets is minder waar, want de subtitel draagt meer spanning aan: Fascinerende herinneringen van de Nederlandse pioniers die Amsterdam tot centrum van het Europese internet maakten.

Het boek is het resultaat van een opdracht van Amsterdam Economic Board, dat vroeg de 25 jarige internet geschiedenis te beschrijven. Er werd niet gekozen voor een analyse van de ontwikkelingen van internet in Nederland, maar voor een reeks interviews met zo’n 40 gangmakers van internet. Jammer genoeg ontbreken om verschillende redenen een aantal spelers zoals Felipe Rodriquez (medeoprichter van XS4ALL), Adam Curry (Jamby), Roel Pieper (Twinning Network) en Nina Brink (World Online).

De interviews werden eerst online als pdf gepubliceerd op de site Netkwesties. Maar voor het boek is twee derde van het materiaal van deze pdf geschrapt, waardoor de interviews winnen aan kracht en puntigheid. Bovendien zijn de interviews en een beperkt aantal analyses gerangschikt en geplaatst in de context van vier ‘hoofdstukken’:
-          Aartsvaders (m/v) en Fundamenten;
-          Surfnet en Ams-ix;
-          De Digitale Stad, providers en ‘gratis toegang’;
-          Pioniers en vernieuwen voor de inhoud van internet.

De interviews van met name de eerste twee hoofdstukken laten zien dat internet kwam vanuit de academische hoek en dat vanuit Amsterdam via netwerktechnologie internet door Europa werd verspreid. Het is fascinerend om te zien hoe mensen vanuit verschillende functies en affiliaties zoals EUnet, NLnet en XS4ALL met ziel en zaligheid bezig zijn geweest om te innoveren en internet te verspreiden. Dit was niet altijd zonder strijd en leidde soms tot principiële technische  en politieke conflicten over protocollen (OSI van de telecombedrijven vs TCP/IP van internet).

Het derde ‘hoofdstuk’ bevat interviews met mensen die stonden tussen de techniek en diensten en internet aan de man gingen brengen. De Digitale Stad, die internet naar de consumentenmarkt toebracht en Euronet*Internet en Planet Internet die marketingmethodes hanteerden om gebruikers te werven.

Het laatste ‘hoofdstuk’ bevat interviews over de verscheidenheid aan ontluikende contentdiensten zoals veilingen, reclame, omroep, kranten en tijdschriften en reisreserveringen; van Marktplaats tot VPRO, Sanoma, Lost Boys en Booking.com.

De auteur van het boek is Peter Olsthoorn, zelf een internetpionier, die op Planet Internet 12 jaar een rubriek over ontwikkelingen in internet en de computerwereld verzorgde. Met dit boek heeft hij een interessant overzicht afgeleverd van mensen in Nederland, die hebben bijgedragen aan de snelle ontwikkeling van internet in Nederland en in Europa.

Het boek bestaat uit interviews en een klein aantal korte analyses. Opvallend is dat niemand de geïnterviewde personen deel uitmaakte van de andere mediawereld van de ASCII en videotex onlinediensten en de CD-media. De enige persoon die er het dichtst bijkomt is Michel Mol die vanaf 1993 met Lost Boys CD-i producties maakte voor Philips en pas in 1997 omschakelde naar internet. Maar als je de andere interviews lees, lijkt het alsof internet in Nederland ineens uit het niet ontstaan is en in korte tijd een doorslaand succes werd.  Er ligt dus nog een thema voor het volgend boek klaar: de ontwrichtende innovatie van internet in Nederland (1982-2001).  
 
Het boek kan besteld worden via www.fastmovingtargets.nl:
Peter Olsthoorn, 25 jaar internet in Nederland. FMT; 2015. ISBN 978-94-92280-00-8

   

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen