woensdag 18 februari 2015

Na 11 jaar eindelijk een mediadiploma

Vanochtend in de Telegraaf en op RTL Nieuws: er komt een mediadiploma voor leerlingen van de basisschool, in te voeren na de zomervakantie 2015. Het is gratis lespakket, dat na de zomer wordt aangeboden aan de groepen 7 en 8 van alle 8500 basisscholen, gesponsored door kabelbedrijf Ziggo. Het mediadiploma is bedacht door Liesbeth Hop, de directeur van de Nationale Academie voor Media en Maatschappij.

Het woord mediadiploma kwam me bekend voor. Na internetrijbewijs en mediapaspoort was het woord mediadiploma al eens eerder gebruik. Na enig zoekwerk – niet in Google - had ik het gevonden.  Hans Sleurink had het eerder gebruikt. Ik belde hem op en vroeg hem om een reactie:

“Voor mij leverde het nieuws een Aha-moment op. Elf jaar geleden schreef ik met mijn collega Arjen van den Berg een essay met daarin een pleidooi voor een mediadiploma. Dit essay schreven we op verzoek van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR), die het samen met essays van andere auteurs heeft gebundeld in het boek 'Bijdragen aan waarden en normen' (pag. 351). De Leeuwarder Courant vond het idee voor een mediadiploma zo aansprekend dat de krant ons erover kwam interviewen.


















Leeuwarder Courant 27 mei 2004.

Mooi natuurlijk dat ons idee na 11 jaar verwezenlijking krijgt, al hou ik nog een slag om de arm wat de kwaliteit betreft. Niemand heeft immers nog de leerstof gezien. Jammer is wel dat Liesbeth Hop die nu met het idee naar voren treedt, niet de moeite nam een verwijzing te geven naar de bedenkers”.

Ik mag hopen dat de lesstof voor het mediadiploma ook iets gaat doen aan het historisch mediabesef, want het huidige historische mediabesef gaat niet dieper dan de meest recente verwijzing op Google.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten