Nu € 10,00, incl. verzending
In dit fascinerende boek beschrijft
mediaspecialist Jak Boumans het roerige tijdperk van de nieuwe media in
Nederland van 1967 tot 1997. Alles moest nog worden uitgevonden: technologieën,
concepten en markten.
Samenvatting
Op 1 januari 1997 kwam er een einde aan het
nieuwe-mediatijdperk, ook wel het pre-internet tijdperk genoemd. Dit tijdperk
wordt door jongeren, de ‘digital natives’, vaak gezien als woest en leeg. Maar
niets is minder waar. Vanaf 1967 is er in Nederland een industriesector rond
nieuwe media opgebouwd. Dat begon met een verwarrende zoektocht naar
technologieën, concepten en markten. Hoe nieuwe media te verkopen en aan wie?
Vanaf 1980 begon de commercialisering van online-diensten zoals
ASCII-databanken, teletekst, videotex, elektronische berichten en Bulletin
Board Systems. In 1985 werd de jonge industriesector geconfronteerd met weer
een nieuwe technologie, de CD-media, die het broze groeipatroon van de
online-diensten dreigde te verstoren. Uiteindelijk kwamen er door de CD-media
naast het assortiment aan online-diensten ook off-line producten bij, zoals
elektronische boeken en multimediale CD-ROM's en CD-i’s. De industriesector
rond nieuwe media groeide en professionaliseerde. Terwijl de sector zich
opmaakte om een grootschalige videotexdienst in de markt te zetten, sloop
internet geruisloos Nederland binnen via de academische wereld. In 1992 waren
er nog geen 300 bedrijven aangesloten op internet en acties op de
consumentenmarkt leverde niet direct veel nieuwe klanten op. Maar toen op 15
januari 1994 De Digitale Stad haar deuren opende, begeleid met voorlichting
door de omroep VPRO, was er geen houden meer aan. In minder dan drie jaar,
tussen 1994 en 1997, wist internet in Nederland het aantal abonnees meer dan te
verdubbelen, vergeleken met de online-abonnees van videotex. Op 1 januari 1997
werd de omslag naar internet definitief. De dienst Videotex Nederland verdween
geruisloos. De internetdienst World Access en de elektronische berichtendienst
Memocom werden samengevoegd met Planet Internet. Het was het begin van de grote
opmars van internet in Nederland en het was tevens het einde van de nieuwe
media in Nederland. Het tijdperk van de digitale media was begonnen.
Publicatiegegevens
Toen digitale media nog nieuw waren -
Pre-internet in de polder (1967- 1997)
Auteur: Jak Boumans
Omvang: 320 pagina’s
Prijs € 18,00, incl, 9% BTW en gratis
verzending
Full colour:
bijna 150 illustraties
ISBN
9789078730057
Bestellen
Wilt u het boek van Jak Boumans direct
aanschaffen, stuur dan een bericht met vermelding van uw adres en de titel van
het boek naar VOF Electronic Media Reporting. Het boek wordt u dan na betaling
(in Nederland) zonder verzendkosten toegezonden.
Recensies
Beschrijving van de geschiedenis van digitale
media. Door de ontwikkelingen in de computertechnologie ontstaan digitale media
met kenmerken als interactief en multimediaal en van offline-media naar
online-media. Door miniaturisatie en massaproductie nemen de mogelijkheden toe
en breidt het gebruik zich uit van de professionals naar de gewone consument.
Vele media overleven het stadium van experiment niet en worden ingehaald door
de technologische ontwikkelingen en het toenemende belang van gebruiksgemak.
Met de verbeterde telecommunicatie neemt het belang van het online-medium toe:
het internet. Vele aspecten komen aan de orde, met ruime aandacht voor de
Nederlandse geschiedenis in de vorm van activiteiten van in de
informatie-dienstverlening werkzame organisaties en enthousiaste hobbyisten.
Systematisch opgezet en goed leesbaar, met veel wetenswaardigheden, is het boek
zeer geschikt voor iedereen die geïnteresseerd is in de geschiedenis van de
nieuwe media in het pre-internet tijdperk. De auteur heeft deze hele periode
actief meegemaakt en vertelt er over uit eigen ervaring. Het boek behoort tot
de populaire geschiedschrijving en pretendeert geen volledigheid. Met talrijke
illustraties in kleur en zwart-wit, jaartallenlijstjes, een bronnenoverzicht en
register.
Ab Koolma, NBLC
Enno de Wit in BOEKBLAD
leest
Digitale informatievoorziening
is voor ons zo normaal geworden, dat we het ons amper nog kunnen voorstellen
dat die een generatie geleden nog amper bestond. Met heel veel vallen en
opstaan zijn we gekomen waar we nu zijn, met alles wat we willen weten onder
handbereik en ons drie slagen in de rondte netwerkend. Jak Boumans heeft in een
uitputtende studie uiteengezet wat in ons land allemaal gebeurde voordat we
massaal online gingen. Die geschiedenis begint in 1945 en loopt parallel met de
ontwikkeling van de computer.
Het hoofdstuk ‘Nieuwe media in
de polder’ gaat van start in 1967, als Pierre Vinken onderzoek laat doen naar
de mogelijkheden van digitaal bij databeheer. Wat volgde was een aantal
experimenten, waarvan enkele op werkelijk spectaculaire manier faalden. De kansen
die digitalisering bood waren groot, de valkuilen dito. Net als nu uitgeverijen
driftig op zoek zijn naar nieuwe verdienmodellen, zo smeten in de voorgaande
decennia bedrijven – en ook de rijksoverheid - met geld, op zoek naar de
digitale informatievoorzieningsgraal. Het ging daarbij om forse bedragen. In
1987 schreef VNU 23 miljoen gulden af na het floppen van onder meer een
experiment in Zuid-Limburg. Andere projecten leverden meer succes op. De cd-rom
heeft het jaren uitgehouden, Teletekst bestaat nog steeds en in Frankrijk ging
pas onlangs de stekker uit Minitel, hun variant op projecten die in Nederland
een vroegtijdig einde kregen.
Het leuke is dat Boumans alles
in diverse functies van dichtbij heeft meegemaakt en dus kennis en anekdotes
uit de eerste hand kan vertellen, maar hij haalt ook een column in Boekblad
aan, door Willem Tel (!), waarin wordt beschreven hoe bij de introductie in
1980 van Viditel alles stoppen doorsloegen. Boumans beschikt ook nog eens over
een goed bijgehouden archief, inclusief beeld, zodat de tekst verluchtigd kon
worden met passende illustraties – die bij de oudere generaties ongetwijfeld
een sterk gevoel van nostalgie zullen oproepen. Het interessantste aan dit boek
is dat het een achtergrond schildert bij de vanzelfsprekendheid waarmee wij ons
in de digitale ruimte bewegen, en de ontwikkeling van elektronische
informatievoorziening in een passend historisch perspectief plaatst.
Een halve eeuw media in een handzaam boek
Vanaf midden jaren '60 tot vandaag de dag
bediende ik mij als
organisatieadviseur/automatiseringdeskundige/journalist/boekenschrijver
van de onmisbare oude en nieuwe media. In de begintijd was dit een gebed
zonder eind, omdat de bedenkers/uitvinders van die hulpmiddelen zelden
rekening hielden met de arme, onervaren gebruikers. Die moesten maar
zien hoe ze er uit kwamen!
Nu een halve (!) eeuw later staat de
gebruiker wel centraal. Maar wat is er in al die jaren niet voorbij
gekomen aan (half)mislukte bedenksels! Niemand weet dat precies, behalve
Jak Boumans. Die dat allemaal nauwkeurig heeft bijgehouden en verzameld
in een spannend en indrukwekkend boek. Een soort bijbel.
Adriaan Hiele (hiele01@casema.nl
17 januari 2012
Quotes
Susanne Rakels, ex-hoofdredacteur Telecombrief
Ik moet je absoluut een compliment maken. Op
bijzonder heldere wijze heb je een overzicht gegeven van de 30 boeiende jaren
waarin we spraken over nieuwe media. Het lijkt voor mij erg lang geleden en had
geen idee meer van de opeenvolging van de gebeurtenissen. Het meest herkenbaar
zijn voor mij de namen van Fred Kappetijn, Jo Abelshausen, Kees Rovers, Henk
Kivits, etc. Mooi om het zo op een rijtje te zien staan en te lezen waar we met
z’n allen de fout in zijn gegaan. Het boek krijgt een mooi plaatsje in mijn
boekenkast.
Lieuwien Koster, VOGIN
Het (boek) ziet er prachtig uit, en geeft een
boeiend overzicht van de pre-internet ontwikkeling in Nederland.
Hans de Boer, ICT publicist
Ik vind het (boek) echt een monument. Ik wil
hem complimenteren voor de indrukwekkende hoeveelheid feitenmateriaal die hij
voor de komende generaties heeft vastgelegd en toegankelijk heeft gemaakt.
Hans Postma, CEO Entopic
Mooi boek, erg leuk om deze levensgeschiedenis
van digitale media in NL te lezen.
Drs. J.W. Schoones, Adviseur Collectievorming
Walaeus Bibliotheek, Leiden
Vermakelijke geschiedenis van de hoogte- en
dieptepunten van de ontwikkeling van verschillende informatiedragers. Aardig
geïllustreerd, soms duplicatie in de tekst. Ook wij hebben in de jaren '80 met
de telefoon literatuuronderzoek gedaan via DIMDI. Tempus fugit. Eindoordeel: *
* *
Geen opmerkingen:
Een reactie posten