Recentelijk is het weekblad Intermediair overgenomen door de
Persgroep van VNU Media. Deze week kwam de mededeling dat Intermediair in
papieren vorm gaat verdwijnen en in digitale vorm gaat verschijnen. Daarmee
komt een einde aan een lang proces van verkenning en verandering van een
prestigeblad.
Dankzij de grote winstgevendheid heeft het blad veel kunnen experimenteren met digitale publicaties. Toen in 1980 de PTT begon met de videotexdienst Viditel, was Intermediair er als de kippen bij en werd de eerste elektronische vacaturebank in Nederland. Onder de naam Jobdata werd een uitgebreide informatiedienst opgebouwd met vacatures, maar ook met bedrijfsprofielen. Op universiteiten en hogescholen werden informatiezuilen voor raadpleging uitgezet. De dienst scoorden de hoogste bezoekersaantallen van Viditel. In 1985 werd Jobdata opgeheven. Carrière databanken bleken geen bedreiging voor het gedrukte product te zijn, terwijl de meerwaarde gering was, zo zei Rob van den Bergh, toenmalig directeur van Intermediair Uitgeverij tijdens een radio-interview.
Het blad intermediair werd opgericht in 1965 en in 1975
gekocht door VNU. Het werd het boegbeeld van de VNU Business Press Group. Het
is altijd het grootste Nederlandse weekblad voor hoogopgeleiden geweest met een
uitgebreid vacatureaanbod. Het tijdschrift is gratis geweest voor in Nederland
woonachtige personen met een voltooide hbo- of academische opleiding tot 45
jaar. Eigenlijk werd de voorkant van de pagina volgeschreven met artikelen op
het gebied van arbeidsmarkt en netwerken, maar ook over economie, wetenschap,
techniek en trends, terwijl de achterkant gevuld werd met banenadvertenties.
Dankzij de grote winstgevendheid heeft het blad veel kunnen experimenteren met digitale publicaties. Toen in 1980 de PTT begon met de videotexdienst Viditel, was Intermediair er als de kippen bij en werd de eerste elektronische vacaturebank in Nederland. Onder de naam Jobdata werd een uitgebreide informatiedienst opgebouwd met vacatures, maar ook met bedrijfsprofielen. Op universiteiten en hogescholen werden informatiezuilen voor raadpleging uitgezet. De dienst scoorden de hoogste bezoekersaantallen van Viditel. In 1985 werd Jobdata opgeheven. Carrière databanken bleken geen bedreiging voor het gedrukte product te zijn, terwijl de meerwaarde gering was, zo zei Rob van den Bergh, toenmalig directeur van Intermediair Uitgeverij tijdens een radio-interview.
Evenals met Jobdata werd met de introductie van internet ook
proactief een carrièrebank opgezet: mocht het medium wat worden dan kon het
marktaandeel van de banenvacatures beschermd worden. Zo werd in 1995
Intermediair Online opgestart met een redactioneel gedeelte en een
vacaturebank. Onder de bezielende leiding van Pieter van Twisk wist een kleine
pionierende redactie, gescheiden van de redactie van het gedrukte weekblad een
site op te bouwen, die paste bij het imago van Intermediair.
Daarna heeft Intermediair verschillende strategieën gevolgd
en hoopte een grote slag te slaan rond de internet bubbel van 2000 met een
joint venture met Randstad. Pas in 2004 kreeg Intermediair een nieuwe troef in
handen: de Nationale Vacaturebank.
Nu breekt voor Intermediair weer een nieuwe fase aan.
Nauwelijks een paar weken na de overname door de Persgroep, kondigt het bedrijf
nieuwe plannen aan met een centrale rol voor Intermediair. Na 42 jaar sterft de gedrukte editie van Intermediair en
wordt het een digitaal platform voor vacature-activiteiten van Intermediair met de
Nationale Vacaturebank en InICT en de aan de Persgroep gelieerde kranten
zoals de Volkskrant, AD, Trouw en
Parool.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten