Op 12 april 2019 verscheen een
Engelstalig persbericht over de Digital
Canon of The Netherlands, uitgegeven door LIMA, het instituut voor mediakunst
in Amsterdam. De canon bevat een lijst met twintig digitale mediakunstwerken,
gemaakt door binnenlandse en/of buitenlandse kunstenaars op Nederlandse bodem.
Het doel van de lijst is om de digitale mediakunstwerken toe te voegen aan het
nationale geheugen en de discussie over het bewaren van digitale kunst aan te
moedigen. De digitale canon is te bekijken op digitalcanon.nl.
Het
persbericht is niet opgepikt door nationale pers. Digitale mediakunst is jong
en moeilijk uit te leggen. Maar dat mag geen excuus zijn om er geen aandacht
aan te besteden. Aan de andere kant is de term digitale canon slecht gekozen.Want waar gaat het over. De digitale canon kan op van alles wat maar digitaal is slaan:software, digitale kunst, virtuele archeologie. Bovendien is er nog een probleem. Ga je
namelijk op zoek naar de term digital canon of digitale canon, dan vind je bij
Google de gekochte topvermelding van de digitale producten van het
camerabedrijf Canon. Een nadere aanduiding van de term als digitale mediakunst
canon had ongetwijfeld meer publiciteit opgeleverd.
Het
persbericht is echter interessant, aangezien de lijst niet alleen de twintig digitale
mediakunstwerken vermeldt, maar de vermelding ook voorziet van een link naar de
kunstwerken zelf en een beschrijving van de kunstenaar(s) en hun werk
(uiteraard in het Engels).
Screendump digitalcanon.nl
De canon
De canon
De digitale
canon bestaat uit twintig digitale mediakunstwerken, gemaakt op Nederlandse bodem
tussen 1960 en 2000:
The Senster (1968-1970) - Edward Ihnatowicz
Computerstructuren (1969-1972) - Peter Struycken
Violin Power (1969-1978) - Steina
Moiré (1970-1975) - Livinus & Jeep van de Bundt
Ideofoon I (1970-2013) - Dick Raaijmakers
Points of View (1983) - Jeffrey Shaw
The Hands (1984-2000) - Michel Waisvis
Institute of Artificial Art Amsterdam (1990-now) - Remko Scha
wwwwwwwww.jodi.org (1995) - Jodi
Breed (1995-2007) - Driessens & Verstappen
Nara Zoyd/La Zoyd’s Pataverse (1996-1998) - Yvonne le Grand
clickclub (1996-2001) - Peter Luining
Mouchette.org (1996-now) - Martine Neddam
the_living (1997-1998) - Debra Solomon
Being Human (1997-2007) - Annie Abrahams
#11, Marey <-> Moiré (1999) - Joost Rekveld
TST (2000) - Bas van Koolwijk
Scrollbar Composition (2000) - Jan Robert Leegte
Spatial Sounds (100dB at 100 km/h) (2000) - Marnix de Nijs and Edwin van der Heide
Agora Phobia (digitalis) (2000-2009) - Lancel/Maat
Computerstructuren (1969-1972) - Peter Struycken
Violin Power (1969-1978) - Steina
Moiré (1970-1975) - Livinus & Jeep van de Bundt
Ideofoon I (1970-2013) - Dick Raaijmakers
Points of View (1983) - Jeffrey Shaw
The Hands (1984-2000) - Michel Waisvis
Institute of Artificial Art Amsterdam (1990-now) - Remko Scha
wwwwwwwww.jodi.org (1995) - Jodi
Breed (1995-2007) - Driessens & Verstappen
Nara Zoyd/La Zoyd’s Pataverse (1996-1998) - Yvonne le Grand
clickclub (1996-2001) - Peter Luining
Mouchette.org (1996-now) - Martine Neddam
the_living (1997-1998) - Debra Solomon
Being Human (1997-2007) - Annie Abrahams
#11, Marey <-> Moiré (1999) - Joost Rekveld
TST (2000) - Bas van Koolwijk
Scrollbar Composition (2000) - Jan Robert Leegte
Spatial Sounds (100dB at 100 km/h) (2000) - Marnix de Nijs and Edwin van der Heide
Agora Phobia (digitalis) (2000-2009) - Lancel/Maat
Het canonisatieproces
Het
proces is uitgevoerd door een expertgroep, bestaande uit Josephine Bosma (onderzoeker
en criticus), Martijn van Boven (kunstenaar en docent), Annet Dekker (onderzoeker
en curator), Sandra Fauconnier (kunsthistoricus) en Jan Robert Leegte (kunstenaar
en docent) en gecoördineerd door LIMA onder supervisie van Gaby Wijers
(directeur) en Sanneke Huisman (curator). Verder is gebruik gemaakt van een
klankbord van nationale en internationale experts.
Screendump van Mediakunst.net
Mediakunst.net
Mediakunst.net
De canon van twintig digitale mediakunstwerken lijkt een voorloper te zijn van de op 19 juni a.s.te presenteren online
catalogus Mediakunst.net met de mediakunstcollecties in het
Van Abbemuseum, het Frans Hals Museum, de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed,
het Stedelijk Museum Amsterdam en LIMA. De catalogus wordt mede mogelijk
gemaakt door het Mondriaanfonds en LIMA, en het Van Abbemuseum, Frans Hals
Museum, de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed en het Stedelijk Museum
Amsterdam. Digitaal Erfgoed Nederland en Museum Boijmans van Beuningen
ondersteunden mede de ontwikkeling van het project.
Deze catalogus moet dé online catalogus van mediakunst in
Nederland worden. Zowel
internationale als Nederlandse kunstenaars zijn vertegenwoordigd in deze
omvangrijke collectie zoals onder meer Marina Abramović, Charles Atlas, Paul
McCarthy, Bruce Nauman, Ed Atkins, Rineke Dijkstra, Wendelien van Oldenburgh en
Melanie Bonajo. De catalogus wordt voortdurend aangevuld met nieuwe werken en
nieuwe collecties en is zo een continu groeiende catalogus van mediakunst in
Nederland.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten