donderdag 13 juni 2013

Wired 20 jaar


Het tijdschrift Wired viert dit jaar haar 20 jarig bestaan. Hoewel het een typisch Amerikaans blad is over de digitale levensstijl, is Amsterdam gedeeltelijk een inspiratiebron voor het tijdschrift geweest.

 
 Stel je voor: 1993. Het rommelde in de online wereld. Nederland was een driestromenland: Videotex Nederland, een soort tweeweg teletekst voor de consumenten en MKB, ASCII databanken voor de grootzakelijke wereld en Surfnet voor de academische wereld. En al deze stromen wisten misschien wel van elkaars bestaan, maar deden daar nog niets mee. Maar in 1993 begon het echt te rommelen. Surfnet volgde de ontwikkelingen van internetbrowsers voor de academische wereld. Er ontstonden een aantal commerciële internetbedrijven zoals XS4ALL, Knoware en IAE. En het MultiMedia Research Institute (MMRI) organiseerde in het voorjaar het eerste congres in Nederland over internet.
Maar daarvoor waren al een aantal mensen in Nederland internet op het spoor. Zo ook Louis Rosetta die in 1988 naar Amsterdam kwam en werkte als technisch schrijver bij Ink Taalservice, dat de bedrijfspublicatie Language Technology uitgaf. Samen met zijn partner Jane Metcalfe werkte Louis veranderden zij het tijdschrift in Electric Word, dat op een Mac geproduceerd werd samen met de grafisch ontwerper Max Kisman. Het werd een kostbaar, full colour, glossy en trendy tijdschrift, waarvan men zou verwachten dat het over gadgets ging, maar eigenlijk ging veel meer over de veranderingen in de wereld en in levensstijl. Het heeft overigens slechts een tiental edities heeft gekend.
Intussen werkte het stel aan een businessplan voor een nieuw tijdschrift dat ze Millenium noemde, zoals zoveel producten rond de eeuwwende. In 1992 verhuisde het stel naar Los Angeles, waar zij het tijdschrift Wired over de nieuwe levensstijl in de steigers zette. Jane Metcalfe, die later voorzitter van de raad van bestuur van Wired werd, stelde, dat het duidelijk was dat er iets ging veranderen. Ze merkte dat in Amsterdam en zagen het gebeuren. Zo was Philips actief met multimedia en CD-I en voedde de verbeelding.
En in januari 1993 gingen ze op pad met een twaalf pagina manifest  “Manifesto for a New Magazine.” Ze kozen een Mac bijeenkomst in het Moscone tentoonstellingscentrum in Los Angeles om partijen te interesseren. Toen ze genoeg enthousiasme constateerden en toezeggingen kregen voor ondersteuning en advertenties, namen ze het besluit om het eerste nummer te produceren. Dat verscheen in maart/april 1993. Onderwerpen gingen over onderwerpen zoals autogadgets, camcorders, desktops, digital cameras, gaming, thuis audio en video, mobiele telefoons en televisie. En één van de openingsartikelen (de verkoop slogan indachtig: sex sells): This is a naked lady.
Ik hoorde al vroeg van de publicatie en probeerde het in Nederland te krijgen, maar het duurde tot september 1993 voordat het in de kiosken lag. Elke maand ging ik daarna naar de stationskiosk in Utrecht om het nieuwe nummer te kopen. Tegen het einde van het jaar moest ik het echter reserveren, aangezien er meer vraag naar kwam.

Nu bestaat het gedrukte en elektronische tijdschrift 20 jaar. Ter viering van dit jubileum geeft Wired een e-book Wired@20 gratis weg aan abonnees voor hun iPad. Voor niet-abonnees, maar wel e-book readers is het e-book beschikbaar via Amazon in Kindle formaat. Voor E-Pub en Android gebruikers is er geen versie beschikbaar. Wired afficheert zich graag als  wereldspeler, maar voor deze e-book uitgave  luidt het motto: leve de monopolie van Apple en Amazon.  Jammer, zo’n smetje op een jubileum.

Overigens kreeg Wired in Nederland en Vlaanderen een Nederlandstalige pendant in de zomer van 1994. Toen werd het blad Wave gelanceerd door Jan Jacobs en vanaf oktober 1994 verzorgd met redactionele assistentie van Erwin van de Zande via de uitgeverij Riverland in Brussel. In oktober 1994 werd tevens een elektronische nieuwsbrief e-Wave via Riverland Networks gepubliceerd. Helaas heeft het blad slechts tot 1996 bestaan.  



 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten