Het tijdschrift
Wired viert dit jaar haar 20 jarig bestaan. Hoewel het een typisch Amerikaans
blad is over de digitale levensstijl, is Amsterdam gedeeltelijk een
inspiratiebron voor het tijdschrift geweest.
Maar daarvoor
waren al een aantal mensen in Nederland internet op het spoor. Zo ook Louis
Rosetta die in 1988 naar Amsterdam kwam en werkte als technisch schrijver bij
Ink Taalservice, dat de bedrijfspublicatie Language Technology uitgaf. Samen met zijn partner Jane Metcalfe werkte Louis veranderden zij het tijdschrift
in Electric Word, dat op een Mac geproduceerd werd samen met de grafisch ontwerper Max Kisman. Het werd een kostbaar, full
colour, glossy en trendy tijdschrift, waarvan men zou verwachten dat het over
gadgets ging, maar eigenlijk ging veel meer over de veranderingen in de wereld en in
levensstijl. Het heeft overigens slechts een tiental edities heeft gekend.
Intussen werkte
het stel aan een businessplan voor een nieuw tijdschrift dat ze Millenium
noemde, zoals zoveel producten rond de eeuwwende. In 1992 verhuisde het stel naar
Los Angeles, waar zij het tijdschrift Wired over de nieuwe levensstijl in de
steigers zette. Jane Metcalfe, die later voorzitter van de raad van bestuur van
Wired werd, stelde, dat het duidelijk was dat er iets ging veranderen. Ze
merkte dat in Amsterdam en zagen het gebeuren. Zo was Philips actief met
multimedia en CD-I en voedde de verbeelding.
En in januari
1993 gingen ze op pad met een twaalf pagina manifest “Manifesto for a New Magazine.” Ze kozen een
Mac bijeenkomst in het Moscone tentoonstellingscentrum in Los Angeles om
partijen te interesseren. Toen ze genoeg enthousiasme constateerden en
toezeggingen kregen voor ondersteuning en advertenties, namen ze het besluit om
het eerste nummer te produceren. Dat verscheen in maart/april 1993. Onderwerpen gingen over onderwerpen zoals autogadgets,
camcorders, desktops, digital cameras, gaming, thuis audio en video, mobiele
telefoons en televisie. En één van de openingsartikelen (de verkoop slogan
indachtig: sex sells): This is a naked lady.
Ik hoorde al
vroeg van de publicatie en probeerde het in Nederland te krijgen, maar het
duurde tot september 1993 voordat het in de kiosken lag. Elke maand ging ik
daarna naar de stationskiosk in Utrecht om het nieuwe nummer te kopen. Tegen
het einde van het jaar moest ik het echter reserveren, aangezien er meer vraag
naar kwam.
Nu bestaat het
gedrukte en elektronische tijdschrift 20 jaar. Ter viering van dit jubileum
geeft Wired een e-book Wired@20 gratis weg aan abonnees voor hun iPad. Voor niet-abonnees,
maar wel e-book readers is het e-book beschikbaar via Amazon in Kindle formaat.
Voor E-Pub en Android gebruikers is er geen versie beschikbaar. Wired afficheert
zich graag als wereldspeler, maar voor deze
e-book uitgave luidt het motto: leve de
monopolie van Apple en Amazon. Jammer,
zo’n smetje op een jubileum.
Overigens kreeg Wired in Nederland en Vlaanderen een Nederlandstalige pendant in de zomer van 1994. Toen werd het blad Wave gelanceerd door Jan Jacobs en vanaf oktober 1994 verzorgd met redactionele assistentie van Erwin van de Zande via de uitgeverij Riverland in Brussel. In oktober 1994 werd tevens een elektronische nieuwsbrief e-Wave via Riverland Networks gepubliceerd. Helaas heeft het blad slechts tot 1996 bestaan.
Overigens kreeg Wired in Nederland en Vlaanderen een Nederlandstalige pendant in de zomer van 1994. Toen werd het blad Wave gelanceerd door Jan Jacobs en vanaf oktober 1994 verzorgd met redactionele assistentie van Erwin van de Zande via de uitgeverij Riverland in Brussel. In oktober 1994 werd tevens een elektronische nieuwsbrief e-Wave via Riverland Networks gepubliceerd. Helaas heeft het blad slechts tot 1996 bestaan.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten